Hej!

Har köpt ett hus och har tillträde i slutet av mars så jag har ingen tillgång att per idag kika närmare på väggen.
Jag hade en genomgång med besiktningsmannen på plats förra veckan och han trodde väggen var murad med hålsten. Han sa "det är ju inte en hjärtvägg, men nog är den bärande allt".

Så nu undrar jag hur ni kunniga resonerar här. Om vi vill göra oss av med den blåmarkerade väggen för att öppna upp till vardagsrummet, är det något vi behöver ta in konstruktör för eller kan vi växla av själva innan riv och sen dra upp en limträbalk eller liknande eller kanske någon annan smart lösning?

Bifogat finner ni visningsbild av köksväggen samt originalritning.

På originalritningen är det utritat för öppen spis. Någon sådan finns inte där. Det är alltså inget på andra sidan väggen så att säga.
 
  • Vy genom en öppen dörr visar en del av ett kök med trästolar, ett vitt hyllsystem och ett matbord, utan synlig öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med en blåmarkerad vägg mellan kök och vardagsrum som är föreslagen för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du ingen sektionsritning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ingen sektionsritning?
Är det detta du söker då ? Arkitektoniska sektioner av en byggnad med mått och detaljer för bostads- och garageavdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ja, det är en sektionsritning och om det stämmer att det är fackverkstakstolar så är ingen innervägg bärande på våningsplanet under vinden.

Men jag ska be en expert dubbelkolla.
 
  • Gilla
flanno
  • Laddar…
Det är ju som @BirgitS skriver att om det är fackverkstakstolar så finns det inga bärande innerväggar på bv. Det framgår också ganska tydligt av planritningen att det inte finns några bärande väggar.
 
  • Gilla
flanno
  • Laddar…
Bronken
Med tanke på att det är inritat en öppen spis så är det säkert därför väggen är i sten, så inte för att bära taket.
Nu är det också inritad en skortsen som jag lokaliserar till rakt över den tänkta ö.spisen.
Om skorstenen inte heller finns där ser inte jag heller några problem att ta bort den väggsnutten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är en sektionsritning och om det stämmer att det är fackverkstakstolar så är ingen innervägg bärande på våningsplanet under vinden.

Men jag ska be en expert dubbelkolla.
Fick du något expertnapp? :)
 
BirgitS
Det var Justus som jag kontaktade och han har ju svarat.
 
  • Gilla
flanno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.