Hej,

Nu har jag och sambon köpt lägenhet och det första vi ska göra är att riva en halv vägg som gränsar mellan kök och vardagsrum. Till en början tänkte vi anlita en rivare men eftersom det är semestertider var det dåligt med lediga rivare så vi tänkte göra det själva. Kan tillägga att jag aldrig rivit en vägg förr.

I bilderna har jag visat hur nuvarande rummet ser ut samt en bild på en exakt likadan lägenhet där väggen är riven, så som vi vill ha det.

Ska jag ha något speciell strategi där jag river den?
Hur hittar jag vart elkablar sitter i väggen utan elsökare?
Kan jag riva väggen och sedan anlita en elektriker?
Vilka verktyg är bäst? Tigersåg?

Material i väggen: Puts och vass, icke bärande.
 
  • Bild på ett vardagsrum med markerad del för att riva, vita väggar, bokhylla, gitarrer och en soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med markerad halvvägg mellan kök och vardagsrum som ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus och öppen planlösning i lägenhet där halvvägg mellan kök och vardagsrum är borttagen, text "ÖNSKAT RESULTAT".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Finns det strömbrytare, vägguttag eller kopplingsdosor (doslock) någonstans på hela väggen?
Om det finns elkablar i väggen bör nog elektrikern koppla bort dem innan du börjar riva.

Har du fått skriftligt tillstånd av BRF:ens styrelse?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det strömbrytare, vägguttag eller kopplingsdosor (doslock) någonstans på hela väggen?
Om det finns elkablar i väggen bör nog elektrikern koppla bort dem innan du börjar riva.

Har du fått skriftligt tillstånd av BRF:ens styrelse?
Det finns två vägguttag på väggen längre in där vi inte tänkt riva. Kan man inte ta bort elproppen och sen knacka hål på väggen för att lokalisera elkablarna inne i väggen och sen fortsätta rivningen?
 
Tigersåg kommer vara till stor hjälp, likaså sprayflaskor med vatten för att få ner allt damm från luften. Maskera allt du inte vill åtgärda i efterhand.

- Mjölkpapp på golv
- Tigersåg med grovblad som klarar lättbetong eller det material väggen är konstruerad av
- Dragkedjedörrar för att kunna begränsa dammbildning mellan rum
- Munskydd
- Ögonskydd
- Skyddshandskar
- Stålhätteskor
- Mängder av IKEA-kassar eller liknande för enkel transport av bråte

Om du är någorlunda händig så kan du enkelt se eventuell el genom att öppna upp närliggande doslock och se vart brinntrådarna tar vägen. Om de går mot väggen så finns det med stor sannolikhet el där, då kan ni antingen lösa det genom att kapa väggen under elen eller tillkalla en elektriker som drar ut kablaget.

Helst bör ni kontrollera så det inte går några elstammar till andra lägenheter i den väggen men det verkar väldigt osannolikt.

Jag har tagit ner en betydligt större vägg utan förkunskap och det gick kanonbra.

Lycka till!
 
  • Gilla
PaulineVingen
  • Laddar…
Bara en liten brasklapp kring det där med åt villet håll trådarna i en dosa går. För det mesta är det väl som du säger men alla installationer är inte så logiska som man skulle vilja. Det är ett lite vagt sätt att utesluta el i en vägg så ta det varsamt även om du inte tror att du ska hitta något.
 
BirgitS
C Carlsonn skrev:
Det finns två vägguttag på väggen längre in där vi inte tänkt riva. Kan man inte ta bort elproppen och sen knacka hål på väggen för att lokalisera elkablarna inne i väggen och sen fortsätta rivningen?
Rekommenderar att du tar ut alla säkringar som har att göra med köket också, för det är ju möjligt att strömmen dit är dragen i den väggen.
 
Tack för hjälpen, vi ska se till att ta bort alla säkringar innan jobbet påbörjas.

Har ni några idéer på hur man kan få golvet snyggt? I dagsläget ligger ett relativt nyinlagt laminatgolv från tarkett som vi gärna vill behålla. Går det på något sätt att "fylla igen" hålet med samma golv? Har även läst att många laminat golv idag består av klickgolv, går det isåfall att ta bort och lägga om detta från hålet till ena sidan?
 
BirgitS
Klickgolv är det vanligaste när det gäller laminat och du kan själv se om du hittar igen golvet på Tarketts webbplats. Vet inte hur det är med laminatgolv men parkettgolv av klicktyp går att ta upp och lägga på nytt, i ditt fall kan du höra med Tarketts kundtjänst.
 
Frågan tåls att ställas igen, har ni tillstånd från föreningen? Det är inte ok att ta ner väggar utan tillstånd från styrelsen. Genom dem får ni också reda på om väggen är bärande, om det finns någon el eller övrigt ni ska tänka på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Klickgolv är det vanligaste när det gäller laminat och du kan själv se om du hittar igen golvet på Tarketts webbplats. Vet inte hur det är med laminatgolv men parkettgolv av klicktyp går att ta upp och lägga på nytt, i ditt fall kan du höra med Tarketts kundtjänst.
Okej, tror du man behöver lägga om hela den raden från väggen eller kan det räcka att bara lägga om bitarna närmast den rivna väggen isåfall?
 
SysterNett SysterNett skrev:
Frågan tåls att ställas igen, har ni tillstånd från föreningen? Det är inte ok att ta ner väggar utan tillstånd från styrelsen. Genom dem får ni också reda på om väggen är bärande, om det finns någon el eller övrigt ni ska tänka på.
Yes, vi har fått skriftligt godkännande från styrelsen! Kan tillägga att ca 70% av lägenheterna med samma planlösning i föreningen har rivit den väggen vi tänker riva.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
BirgitS
C Carlsonn skrev:
Okej, tror du man behöver lägga om hela den raden från väggen eller kan det räcka att bara lägga om bitarna närmast den rivna väggen isåfall?
Jag kan för lite om golvläggning för att kunna svara på det. Om ingen annan svarar här i tråden kan du ju fråga i Golv-forumet.
 
I bilden med "Önskat resultat" ser det ut att ligga en rejäl balk som ersättning för väggen.
Är det bara inbyggd ventilation och elledningar, eller finns där också en bärande balk?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I bilden med "Önskat resultat" ser det ut att ligga en rejäl balk som ersättning för väggen.
Är det bara inbyggd ventilation och elledningar, eller finns där också en bärande balk?
Jag tror det har att göra med att de har spotlights där? Jag känner andra som bor i samma förening med samma planlösning som inte har den där "balken" efter de rivit väggen.
 
Nu är väggen riven som kan ses på bilden. Nu återstår efterjobb med att lägga på lister där väggen rivits i väggar och tak. Det lutar åt att jag anlitar målare och snickare för det. Vet ni annars om det är möjligt att göra själv? Ska man slipa -> spackla -> lägga på lister?
 
  • Rivna väggkanter som exponerar köksinredning och tomt golv i förberedelse för efterarbete med lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.