Jag skall snart dra igång en renovering. Jag kommer anlita hantverkare, men jag är mest bara lite nyfiken på de olika momenten. Jag skall riva en vägg som har både eluttag och strömbrytare/dimmer i sig. Se bilder. Jag är lite nyfiken på hur man går tillväga i detta fallet. Vad gör man med alla kablar? Jag antar att dimmern måste flyttas till en närliggande vägg. Är detta ett stort jobb?
 
  • Vit vägg med eluttag och strömbrytare som ska renoveras bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar och skarvklämmor inuti en öppen eldosan i en vit vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
J Jake. skrev:
Jag skall snart dra igång en renovering. Jag kommer anlita hantverkare, men jag är mest bara lite nyfiken på de olika momenten. Jag skall riva en vägg som har både eluttag och strömbrytare/dimmer i sig. Se bilder. Jag är lite nyfiken på hur man går tillväga i detta fallet. Vad gör man med alla kablar? Jag antar att dimmern måste flyttas till en närliggande vägg. Är detta ett stort jobb?
Nä det är inte ett svårt jobb, men däremot olika tidsåtgångar beroende på hur det är draget och om rummet fortfarande kan tyckas vara ett rum i isolerad miljö.

Det jag skulle råda dig till nu först å främst och i synnerhet om det är gammal lägenhet, är att leta upp Alla kopplingsdosor i rummet . Det kan tom finnas flera på rad om det är en riktigt gammal lägenhet
 
Har du endast den kopplingsdosan på bild i det rummet eller finns det fler? Lägg gärna upp några fler bilder av resterande ytor så kan du få en mer kvalificerad gissning (y)
 
Tack för snabba svar. Det är bara en till kopplingsdosa på väggen och den är på motsatt sida. Hur tror ni man hade löst detta på bästa sett? Alltså vad gör man av kablarna vid rivning och hur drar man om dom efter rivning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.