Hej! Jag vill riva ut en 2x2m stor yta, ca 60 cm ovanför golvet, av en innervägg i gips (mellan hall och vardagsrum; för att få in mer ljus i en annars mörk och smal tambur). Huset är från 2009. reglarna kan vara av trä men troligtvis är de i stål.

På den ytan som ska bort sitter idag två lampknappar och under denna yta (på de 60cm ner till golvet) sitter ett eluttag och ett internetuttag. Jag antar därför att det går elledningar/internetkablar i väggen som kommer behöva flyttas om/skarvas.

Min fråga är vilket av alternativ jag borde följa:
a) riva väggen själv och sedan anlita en elektriker att dra om ledningarna;
b) ta hem en elektriker först för att berätta var ngnstans det är säkert att börja riva (så får han/hon återkomma när det är dags att dra om kablarna, eller;
c) anlita en hantverkare med elektriker-certifikat för att göra hela jobbet. Hur många timmars arbete tror ni det handlar om i så fall?

Jag gör gärna så mkt som möjligt själv, fast jag måste erkänna att jag är mkt oerfaren (kan knappt tapetsera:)

En händig person gav mig rådet idag att jag borde kunna riva väggen på egen hand om jag hamrar fram ett litet hål där jag inte tror att det finns varken ledning eller stålgregel och börjar riva ner gipsplattorna därifrån. Låter det vettigt?
 
Välkommen till forumet!

Ditt tredje alternativ - att hitta en certifierad elektriker som gör snickarjobb - tror jag inte är möjligt. Utan jag tror mer på alt. 1. Du får väl riva lite försiktigt, dvs plocka väck gipset först så du ser vad som finns innanför. Lossa apparatdosorna från reglarna. Ledningarna går i rör eller slang, så du kan förmodligen bara böja undan dem tills vidare.

Det är egentligen mer intressant om väggen är bärande eller inte.
 
MS82 skrev:
Jag gör gärna så mkt som möjligt själv, fast jag måste erkänna att jag är mkt oerfaren (kan knappt tapetsera:)
Jag har renoverat ett hus i snart 10 år och anser mig fortfarande inte kunna tapetsera, så det säger inte så mycket ;)
 
  • Gilla
morbidhans och 1 till
  • Laddar…
Som sagt få bort skivorna på en sida först så du ser var rören går, Sedan kan du riva lite brutalare.

Du bör kanske fundera lite över hur du vill ha elen sedan. Jag antar att brytaren styr en lampa som du kanske vill kunna styra även efter detta?
 
Aha - jag förstår - tack för svar! o, ska gå försiktigt till väga med min gipsavskalning. väggen är inte bärande, iaf inte enl vår bovärd.
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Ditt tredje alternativ - att hitta en certifierad elektriker som gör snickarjobb - tror jag inte är möjligt. Utan jag tror mer på alt. 1. Du får väl riva lite försiktigt, dvs plocka väck gipset först så du ser vad som finns innanför. Lossa apparatdosorna från reglarna. Ledningarna går i rör eller slang, så du kan förmodligen bara böja undan dem tills vidare.

Det är egentligen mer intressant om väggen är bärande eller inte.
 
ok, ska börja med ena sidan då. Ja precis, lampknapparna måste på ngn annan stans igen; tänker under hålet.
Är det förresten ngn som kan rekommendera hur man bäst går till väga för att hitta en bra och inte allt för dyr elektriker?
 
MS82 skrev:
Är det förresten ngn som kan rekommendera hur man bäst går till väga för att hitta en bra och inte allt för dyr elektriker?
Fråga dina grannar eller bekanta, de har ofta någon de kan rekommendera. Passa på och fråga om elektrikern tog saftigt betalat för materialet också.
 
En strömbrytare på ca 50 cm över golv är alldeles för lågt, det är knähöjd.

Beroende på vilken sida strömbrytarna sitter på och hur planlösningen är och hur det går att möblera så blir det att välja ny(a) placering(ar) av strömbrytarna. Samma sak med vägguttaget.

Nätverksuttaget kommer kanske upp genom golvet, det är det mest troliga.
 
Förresten, vad behöver man för verktyg? dvs om det visar sig vara metallreglar i väggen? Sticksåg?
 
P
Plåtsax alternativt tigersåg med metalblad
 
Aha - tack, då vet jag!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.