Precis köpt lgh, en fin 2:a på bottenplan i tvåvånings trähus. Väggen mellan kök och vard.rum skulle vi vilja ta bort då det skulle bli avsevärt mkt luftigare utan denna. Väggen mot vardrum har utblås för ventilation(med återvinning) som sitter i vid sidan/på väggen i köket. Någon som har erfarenhet av detta? och hur man skall gå till väga.

Tacksam för alla svar

//Mårten
 
  • Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Först - har ni klartecken från föreningen? Man kan ha lite åsikter när man river väggar.
sen - är väggen bärande? det skulle kunna vara så om man ser på planskissen.. Då måste ni antagligen plocka in en konstruktör/byggingenjör som hjälper er.

Om inte bärande vägg: Att riva en träregelvägg som inte är bärande är inte särskilt svårt. Man kan göra på flera sätt, men jag skulle plocka bort ytskikt och se hur väggen ser ut "inuti" särskilt med tanke på att det sitter ventilation där. Sen - beroende på hur rören sitter så skulle jag välja nån slags konstruktion som gömmer rören - typ låda. Och så plocka ner reglarna. Men har ni trägolv - råspont el. dyl så kommer denna att vara ankommen eller helt enkelt inte finnas där väggen har stått. men det går att lösa på olika sätt. T.ex. nytt golv över.

tänk på att det dammar och blir skitigt ÖVERALLT när man sätter igång nåt sånt här och att det tar MYCKET längre tid än man tror. Jag har renoverat köket i vårt hus och det har tagit flera månader och jag är inte klar än med "finliret". Jag har plockat bort två väggar, tilläggsisolerat ytterväggen, platsbyggt utrymmen till kylskåpet och diskmaskin och ställt original 50-talskåp på plats med ny bänkskiva.

Ja, det blev kanske lite mer än jag tänkte skriva... ;)

Hoppas att det hjälper!
MVH
/Ove
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.