Hej!

Jag ska bygga om mitt kök och planen är då att riva en vägg, samt plugga igen gasen då jag ska byta till elspis. Jag tror dock att gasröret är i väggen och undrar om ni har tips på hur jag ska gå tillväga?
Borde man riva väggen eller ta hand om gasen först? Eller ska jag se till så att snickare är på plats för att riva väggen samtidigt som gasinstallatören är där?

Bifogar en bild på hur röret sitter.

Tack så mycket!
Pernilla
 
  • Gasrör som sticker ut från en kaklad vägg under ett träskåp i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Stamledningen går inte i väggen då?
Antar att det är en lägenhet och att övriga lägenheter inte blir så glada om du pluggar stamledningen?
 
Borde det inte finnas en gasmätare och avstängning för lgh någonst mellan stamledningen och köket? Nog borde der väl gå o plugga tycker jag.
 
Har inget svar på din fråga.
Men glöm inte att fråga föreningen om du kan/får ha elspis.
En del äldre hus har helt enkelt inte el nog indraget för att alla ska kunna ha elspis.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Stamledningen går inte i väggen då?
Antar att det är en lägenhet och att övriga lägenheter inte blir så glada om du pluggar stamledningen?
Ja precis det är en lägenhet. Fick svar från en gasinstallatör som också skrev att det kan vara så att stammen går där :( Antar att jag kommer behöva behålla en bit av väggen då. Du tror alltså inte att det skulle gå att stänga av gasen bara inne hos mig? Tack :)
 
A andersda skrev:
Borde det inte finnas en gasmätare och avstängning för lgh någonst mellan stamledningen och köket? Nog borde der väl gå o plugga tycker jag.
Tack! Hoppas verkligen på det! :) Kontaktade en gasinstallatör som får komma ut och titta på det. Tänker ju att det måste gå att stänga av inne hos mig.
 
Isakare Isakare skrev:
Har inget svar på din fråga.
Men glöm inte att fråga föreningen om du kan/får ha elspis.
En del äldre hus har helt enkelt inte el nog indraget för att alla ska kunna ha elspis.
Tack! Bra att veta. Hoppas på att jag inte blir fast med gasspis. Haft det i massor med år och tycker bättre om induktion. Har frågat föreningen så håller tummarna!
 
P prunila skrev:
Tack! Bra att veta. Hoppas på att jag inte blir fast med gasspis. Haft det i massor med år och tycker bättre om induktion. Har frågat föreningen så håller tummarna!
Ja, det är bättre att fråga först, det finns en hel del som inte kollat upp saken, och står sen med häll/ungn som inte går att använda, och det blir lite tråkigt.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
BirgitS
P prunila skrev:
Tack! Bra att veta. Hoppas på att jag inte blir fast med gasspis. Haft det i massor med år och tycker bättre om induktion. Har frågat föreningen så håller tummarna!
Kan du ta ett foto på din elcentral (proppskåp) så borde det gå att se om du har möjlighet att ansluta en trefasspis. Om du bara kan ha en enfasspis och dessutom med låg effekt (säkring på lågt ampere-tal) så blir du begränsad i hur du kan använda elspisen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta ett foto på din elcentral (proppskåp) så borde det gå att se om du har möjlighet att ansluta en trefasspis. Om du bara kan ha en enfasspis och dessutom med låg effekt (säkring på lågt ampere-tal) så blir du begränsad i hur du kan använda elspisen.
Det är tyvärr endast enfas. Men elektrikern sa att det gick att ansluta induktion iallafall men att man inte kan använda boost-effekten.
 
  • Elektrisk säkerhetsbrytare och automatsäkringar i en elcentral, märkta för olika användningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det där är ju en modern elcentral.
Finns det någon gruppförteckning som förklarar vad nummer 3 används till?
Det ser ju mest ut som tre olika faser som ska användas till en spis.
Ett foto där man kan se den högra delen av övre raden rakt framifrån kan vara bra också.

Om det bara är enfas på 20 A till spisen så är det mer än bara boost-funktionen som inte kan användas utan då blir fler begränsningar..
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju en modern elcentral.
Finns det någon gruppförteckning som förklarar vad nummer 3 används till?
Det ser ju mest ut som tre olika faser som ska användas till en spis.
Ett foto där man kan se den högra delen av övre raden rakt framifrån kan vara bra också.

Om det bara är enfas på 20 A till spisen så är det mer än bara boost-funktionen som inte kan användas utan då blir fler begränsningar..
Aha men det låter ju bra att den är modern! Tack så mycket :) Jag har inte flyttat in ännu och tog tyvärr endast den bilden när jag var där och tittade. Så du tror att det kanske är trefas och funkar till induktion? Vore ju så underbart om så är fallet. Synd att jag inte har fler bilder.

Ja han nämnde att man kanske inte kan ha alla plattor igång samtidigt men det har jag aldrig. Tror du att det är något annat som kanske inte fungerar?
 
Det ser ut att vara trefas in till lägenheten iallafall. Sen kanske man behöver dra ny kabel från centralen till spisen, men det är kanske inget stort jobb när man ändå river och bygger nytt?
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut att vara trefas in till lägenheten iallafall. Sen kanske man behöver dra ny kabel från centralen till spisen, men det är kanske inget stort jobb när man ändå river och bygger nytt?
Ah vad glad jag blir! Elektrikern kommer behöva dra om i vilket fall. Så skönt att veta att det mest troligt är trefas då! :D Tack så mycket!
 
P prunila skrev:
Hoppas på att jag inte blir fast med gasspis. Haft det i massor med år och tycker bättre om induktion
Fråga en kock vad han tycker om induktion!:crysmile::crysmile::crysmile:
När Per Morberg var i TV4 studio och lagade mat, sade han om hällen ”vad är det för för skit, släng ut det och skaffa en riktig spis med gas”:rofl:
Lägg märke till att det inte är induktion häll i en matlagningsprogram utan glashäll med halogen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.