Jag har rivit lite väggar på övervåningen och står nu i valet och kvalet om jag ska riva den sista också. Nackdelen är att det då blir helt öppet på övervåningen (förutom toaletten förstås...). Oftast är jag emot allt för öppen planlösning, men tyvärr var väggen mellan kök och vardagsrum tvungen att rivas då köket var alldeles för litet.
Samtidigt tycker jag att den väggen som finns kvar ser lite konstig ut, lite malplacerad.
Bifogar bilder så blir jag jätteglad om ni vill ha någon åsikt. Det är inga bra bilder men hoppas att det går att se rätt så bra.
Ska tillägga att tv-rum finns på nedervåning, och att övervåningen är tänkt att bara vara till social tillvaro. Köket skall renoveras så fort vi har planerat klart, gula luckor och gröna tapeter är ingen hit...
 
  • IMG_3628.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att få en uppfattning om vilken vägg du menar ska rivas. En handritad planskiss på övervåningen skulle vara till hjälp.
 
Drosen skrev:
Det är svårt att få en uppfattning om vilken vägg du menar ska rivas.
Jag gissar att det är väggen mellan soffan och trappan som avses?

Visserligen blir det ganska öppet, men sånt kan man ju lösa med rätt inredning. Trappräcket kommer naturligtvis att bli ett större blickfång om man tar bort väggen. Personligen hade jag därför lagt lite krut på att få dit ett snyggare räcke.

Men det är ju baserat på mitt tycke och smak. Det finns garanterat andra åsikter ang. detta. :)
 
Redigerat:
Ja, så här i efterhand så är det ju uppenbart att det hade varit smart att skriva vilken vägg jag åsyftade...
Men eviljava har alldeles rätt i att det är väggen vid trappan. Jag tycker själv att den ser lite konstig ut, som att den inte har någon funktion (och det har den ju inte heller). Men de flesta som varit här tycker att det blir snyggast att ha kvar väggen. Vill inte gärna ångra mig när jag tagit bort den, eller ångra att jag inte rev den efter att ha lagt nytt golv och målat taket...
Planen är att ersätta det gamla räcket med ett i glas eller liknande.

Ska försöka fixa fram en planlösning, ser dessutom att jag inte lagt in ett kort på hur det ser ut åt andra hållet.
 
Skall ni ha möblerat så framöver? Jag har väldigt svårt att se hur brett det är mellan vad jag tror är matbordet och sen soffan. jag skulle nog hellre byggt ut väggen 2 dm så den täckte soffans bredd...

Skall du bara ha ett räcke bakom soffan så får det ju bli bra högt om inte nån unge skall stå på soffan och ramla ner i trappan.
 
MMR skrev:
Skall ni ha möblerat så framöver? Jag har väldigt svårt att se hur brett det är mellan vad jag tror är matbordet och sen soffan. jag skulle nog hellre byggt ut väggen 2 dm så den täckte soffans bredd...

Skall du bara ha ett räcke bakom soffan så får det ju bli bra högt om inte nån unge skall stå på soffan och ramla ner i trappan.
Bra tips det där om att inte ha soffan mot ett lågt räcke. även om vi inte har barn vill man ju inte ta kål på besökande barn...

Här kommer planlösningen, och även bilder på hur det ser ut med en förlängd vägg istället.
Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök1 förlängd vägg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök1 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök1 förlängd vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök1 vanlig vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta bort väggen helt, är mitt förslag. Ändra soffgruppens möblering så att soffgruppen blir L-formad istället för att dom som nu är riktade mot varandra. Med soffgruppen i hörnet öppnas utsikten upp mot hela den öppna planlösningen. Det kommer att gå en siktlinje på diagonalen genom hela rummet, vilket gör att rummet kommer att kännas oändligt mycket större. Och man får dessutom uppsikt över all aktivitet i rummet.

Trappan kommer att bli ett blickfång, förslaget att fixa ett snyggt trappräcke är därför väldigt bra. Lägg krutet och några tusen extra på att få en riktigt snygg lösning. Det kommer definitivt att bli besökarnas samtalsämne nummner ett om det görs riktigt snyggt. I filmvärlden talar man om "the money shot", dvs, den scen där det verkligen syns att man har lagt ner pengar och resurser, den scen som så att säga säljer hela filmen. En snygg lösning på trappräcket kommer att bli pricken över i:et för hela den öppna planlösningen.
 
Beror ju helt på hur ni ska ha det sen. Ska det vara TV-hörna så skulle jag absolut rösta på förlängd vägg så man har nånstans att sätta ev TV eller högtalare på bl a.

Är det mer en sällskapsyta så skulle jag ta bort väggen och precis som föreslaget, byta till ett snyggare räcke.

Som det är nu blir det ju lite missmatch med väggar och golv, ska det bli enhetliga ytor sen så kommer ju inte en vägg att vara mer än en vägg just (flummigt?). Den kommer iaf inte få lika framtydande roll då.
 
Ingvar H skrev:
Ta bort väggen helt, är mitt förslag. Ändra soffgruppens möblering så att soffgruppen blir L-formad istället för att dom som nu är riktade mot varandra. Med soffgruppen i hörnet öppnas utsikten upp mot hela den öppna planlösningen. Det kommer att gå en siktlinje på diagonalen genom hela rummet, vilket gör att rummet kommer att kännas oändligt mycket större. Och man får dessutom uppsikt över all aktivitet i rummet.

Trappan kommer att bli ett blickfång, förslaget att fixa ett snyggt trappräcke är därför väldigt bra. Lägg krutet och några tusen extra på att få en riktigt snygg lösning. Det kommer definitivt att bli besökarnas samtalsämne nummner ett om det görs riktigt snyggt. I filmvärlden talar man om "the money shot", dvs, den scen där det verkligen syns att man har lagt ner pengar och resurser, den scen som så att säga säljer hela filmen. En snygg lösning på trappräcket kommer att bli pricken över i:et för hela den öppna planlösningen.
Nu är väggen borttagen, var en liten chansning. Men i värsta fall hade vi fått bygga upp den igen. Fast det känns väldigt bra utan den. Det kommer inte finnas någon tv här utan det är bara en sällskapsdel, och då kändes det tråkigt att "knö" in den i ett hörn. Sofforna kommer att placeras mitt emot varandra men den ena under fönstret och den andra med ryggen mot matbordet, så inte min sambo ramlar ner om han får för sig att klättra efter några öl.

Antagligen kommer det att komma ett räcke i glas, helst utan överliggare och fäste mellan skivorna. Utan allt kommer att fästas i nederkant för att göra räcket så osynligt som möjligt. Enda kravet jag egentligen har är att det inte ska se ut som alla andra glasräcken.
Helst skulle jag vilja ha något som inte riktigt är så modernt, utan mer klassiskt. Typ som smidesräckena i funkishus, fast vi har ju inget funkishus, och verkligen ingen snygg trappa... Men något som passar med stilren nordisk inredning med inslag av industri (betongskivor mm). Någon som har tips? Letat och letat men inte hittat något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.