Hej!
Vi har köpt ett hus från 1929 (minst) och det finns inga ritningar på huset. Då huset var i gansla dåligt skick så håller vi på att renovera på övervåningen och skulle vilja riva ner en liten vägg in till ett "genomfartsrum". I detta rum går även murstocken som mäklaren missade att ta med på planritningen så jag har ritat dit den. Dörröppningen till sovrummet är inte heller rätt då den sitter snett i verkligheten som jag försökt få fram på bilden.
Någon som tror sig veta om väggen (rödmarkerad) kan vara bärande? Vi har skalat av den, det är ordentliga träplankor i väggen.
Planritning över våning i äldre hus med rödmarkerad vägg och handritad murstock som saknades på originalritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Pollos,

jag skulle säga att den väggen i någon mån är bärande, men att det ändå ser ut mest som krafterna vertikalt gåår i väggarna höger och vänster om sovrum 3 & 5.
När du säger rejäla plankor, står de upp eller ligger de? Kan du ta en bild?

Om du har möjlighet, titta efter längst upp på dessa plankor ifall de bär upp något eller ifall de slutar i samma höjd utan något som pressar ner på dom?

I den dörröppningen så borde det vara avväxlat vid karmen, men frågan är hur resten ser ut..

http://byggipedia.se/byggteknik/byggnadsstomme/stomkonstruktioner/

Välkomna till Byggahus!
 
michfris skrev:
Hej Pollos,

jag skulle säga att den väggen i någon mån är bärande, men att det ändå ser ut mest som krafterna vertikalt gåår i väggarna höger och vänster om sovrum 3 & 5.
När du säger rejäla plankor, står de upp eller ligger de? Kan du ta en bild?

Om du har möjlighet, titta efter längst upp på dessa plankor ifall de bär upp något eller ifall de slutar i samma höjd utan något som pressar ner på dom?

I den dörröppningen så borde det vara avväxlat vid karmen, men frågan är hur resten ser ut..

[länk]

Välkomna till Byggahus!
Tack för svar :) kan fixa bild i morgon då vi inte flyttat in ännu. Plankorna står upp men det är liggande plankor ovanpå. Vi funderar i andra hand på om man skulle kunna bredda öppningen, men behålla stående plankor vid kanterna och även behålla plankan som ligger ovanpå.. Eller kan detta ev ställa till problem?
 
Tydligen är det en balk som ligger ovanpå, enligt sambo. Har inte tittat närmare på det själv. Frågan återstår dock.
 
Så länge som ni växlar av eventuella krafter ifall ni breddar så ska det gå bra. Eran övervåning är väldigt likt våran förutom att vi har en liten wc på 2 kvm där ni har sovrum 4.
Vårat hus är från 1927.
En tanke.. Medans ni ändå håller på att renovera övervåningen, fundera och överväg ifall ni vill ha, och/eller så förbereda för va/avlopp, golvvärme rör eller andra rör, förbereda för ny eldragningar ifall den äldre är utan jord. Kanske ha Centraldammsugare, antenn eller annan elektronik?
Jag vet att ni inte flyttat in än men vinden, går den att bruka och vill förbereda för el eller dylikt?
Det är frågor jag önskade att jag brainstormade när vi flyttade in, idag har jag gjort om väggar både två och tre gånger..

Ho ho, ja, ja!
 
Lutar nog åt att vi tar in hantverkare för att växla av väggen. Ska kolla idag om det ligger en takstol ovanpå.
Tack för tips, vi kommer byta all el och dessutom förbereda för nya rör då min sambo är vvs-montör och pappa elektriker så det vore bara dumt att vänta med detta :)
 
Verkar som det går en talstol typ tvärs över dörren så denna bör väl då vara avväxlad? Bifogar bild på väggen.
Träpanel ovanför en dörröppning i ett renoveringsprojekt, eventuell talstol synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte bärande ut men jag ger inga garantier för det.
 
De lodräta brädorna ser inte ut att bära upp den vågräta överliggaren, det verkar vara en springa emellan?

Har lite svårt att tro att just denna lilla väggsnutt är bärande, troligare då kattvindsväggarna. Eller har du reglar tvärs över taket i de två sovrummen?
 
Tycker inte att det ser ut att vara en bärande vägg om inte konstruktionen ser annorlunda ut från insidan. Såga med en fogsvans, nyper den fast när du har kommit en bit så kan det tyda på att väggen är bärande. Om den då skulle vara bärande så är ingen skada skedd :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.