Hej, håller på med en lokal som jag får sätta upp en port i så det blir en verkstad/garage. Väggen är 40cm djup +yttre lager av tegelsten. Väggen är murad av 2ggr 25cmx12cmx5cm tegelsten. Bilat upp en ränna för att lägga in balkar som skall vila på väggen och då 20cm på vardera sida av väggen som skall vara kvar.

Försökte bila ner rännor så väggen blir fristående å kan rivas som i en actionfilm Nåväl, murbruket skakar bara sönder å tegelstenarna håller sig hela. Så fick lägga ner bilningen i den vertikala rännorna.

Önskar tips på alt för att skära med stenkap då de inte går djup nog, ja inte de jag kan hyra i Umeå vad jag vet. (Svårt å såga i spår från båda hållen. Tar nog en j-vla tid bara å dammar så lungorna går över till stenlungor...).

Vad finns det för sågningsmaskin som går minst 40cm djupt? Eller något ftg som har någon,typ, vattenskärningsmaskin som kan såga snygga streck? (I Umeå) (Garaget är för hobbiemek så kan inte dra någon moms. Har inget ftg heller).

Finns det kanske någon variant av motorsåg med stenklinga så man kan såga ner genom hela väggen?

Tacksam för förslag!
 
B
japp finns å hyra sådan motorsåg med stenlinga
 
Med diameter på 80cm+? Såg ingen på Cramo.se nu eller på OFbygg.se. De hade max 35cm diameter å är väl vad jag behöver i radie :S

Hittade Aligatorsåg på Cramo.se De hade en som nästan var lång nog. Vet du eller någon annan hur lång det längsta bladet är och om de går att såga i murbruk och tegelsten, helgjutna tegelstenar?

Peter
 
Vad har du bilat med so far...? om den inte ens knäcker tegel så låter det som en liten maskin.
 
Det är väl så att teglet håller men bruket ger sig först.

Det är väl i Umeå rivningen sker, i så fall hör med BIMAG.

Protte
 
Hej, 100 år gammal industri så bruket ger sig innan teglet gör det :S Bimag, okej, skall kika in dem. Kikade nu men fick ingen hemsida.
 
Ojoj vilket j-vla projekt jag gett mig in på. Borde skjutas alt placeras på låst avdelning!!! Om nån vill ta över projektet så hojta...

Fram tills någon tar över projektet får jag nog fortsätta. Köpt betong som expanderar. Kladade lite med den ikväll, massa fibrer i. Torkade fort. Hur gör ni proffs när ni skall sätta upp en port i en tegelvägg som är tung? Tänker på hur ni får tryck mellan den horisontella balken och teglet ovan? (Bygger ni in delen bakom å framför med trä å sedan pressar in betong???)
 
Redigerat av moderator:
Kan du inte lägga upp en bild på hur väggen ser ut i genomskärning där det ungefär framgår dimensioner och material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.