Hej allihop!
Blev medlem för 5 minuter sen och det är mitt första inlägg! (fast jag har varit besökare nu ett tag :) ) Det blir fler!

Vi har nyligen köpt en ny lägenhet och ska börja renovera köket och jag skulle bli jätteglad om jag kunde få med lite tips, ide och erfarenhet ifrån er....

Projektet är ett avlångt rektangulärt kök med matsal (ca 2.5 x 5m), där pararellköket upptar ca 3m idag. Allt skall rivas och upp skall ett "L" kök för det var lite mera spännande planlösnig tyckte vi.
Nu är det så att om vi lägger in skåp som vi har tänkt så får vi plats med 50 cm mellan vägg-vask, 60 cm vask (1.5 ho), och utrymmet mellan spis/vask 60cm (på långa "L" delen). På korta "L" delen så ska vi ha arbetsyta/barbänk med 80cm djup.  Vad tycker ni om måtten? är 60cm mellan spis - vask för snålt? Vi har möjlighet att riva väggen mellan en onödigt stor hall o kök och på så sätt få  40cm mera kök. Det skulle kunna ge 80cm vask o 80cm arbetsyta. Samtidigt har vi ju 80cmx150cm arbetsyta bortom spisen.
Jag lutar nog åt att riva väggen för man håller ändå på, men min pojkvän tycker inte det då ingen av oss är sådär värst erfarna med renovering o sånt. Man kostar ju ändå på sig ett helt nytt kök så jag vill inte känna efteråt att "vi borde ha gjort si o så...".
Så min fråga är, är det värt extra arbete med allt vad riva/förlänga vägg/dra om elen för att få 40cm extra? Nån som har erfarenhet av ett lite mindre kök där man får kompromissa med avståndet mellan vask/spis?

Tack!
 
 
C
Ett tips är att rita upp alternativen ordentligt, både för er egen del och för att kunna få bättre kommentarer.

Min åsikt är att det knappast är värt att flytta en vägg för att tjäna 40cm om det inte är absolut nödvändigt. Flytta väggar i en lägenhet kräver en del forskning och planering så att man inte gör något som inte är tillåtet eller råkar ut för några andra överraskningar (som t.ex. rör eller elledningar som går inne i väggen).

Tycker inte att 60 cm mellan spis och vask är för snålt om det finns andra avställningsytor runt omkring.
 
Går det att flytta spisen till den del av L-et där ni bara har bänkskiva eller är den delen inte mot en vägg?

Annars: Den korta delen av L-et, vad är närmast den, vask eller spis? Om det är vasken så tror jag säkert att bänkytan räcker för då kommer ni att kunna utnyttja den korta delen i L-et effektivt för tillredning. Annars skulle säkert trista jag köra ett parallellkök igen för bänkyta är viktigt. Men riva mot hallen för 40 cm skulle jag nog inte göra.

Kan du inte posta en IKEa-skiss eller förklara hur det ska se ut från vänster till höger eller något, hag är lite dålig på att föreställa mig ;)
 
Hej igen!

Tack för era uttåtanden. Hmmm, det är verkligen nyttigt att få andras åsikter!

Bifogar IKEA skissen. Vasken finns inte med på bilden men den ska in i 2:a bänkskåpet från vänster. Närmast  halvön är spisen, och på korta "L":et , en ca 80cm bred granitskiva så det även funkar som bar-bord.

När jag ändå lägger in skissen: det vore kul att få  tips och synpunkter! Vi har varit på flera köksställen och på KVIK var de jättenoga med att ha lika breda väggskåp som bänkskåp, medan SWENOVA sa att det var sak samma. På den här skissen har jag valt att ha lika breda vägg/bänkskåp.Har någon erfarenhet av detta? Störs man mycket om "linjen inte är rak?"

 
  • kitchensmall-060209.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
mis skrev:
När jag ändå lägger in skissen: det vore kul att få tips och synpunkter! Vi har varit på flera köksställen och på KVIK var de jättenoga med att ha lika breda väggskåp som bänkskåp, medan SWENOVA sa att det var sak samma. På den här skissen har jag valt att ha lika breda vägg/bänkskåp.Har någon erfarenhet av detta? Störs man mycket om "linjen inte är rak?"
Jag tycker inte att det spelar någon roll alls. Men man får ju se upp så att t.ex. spisfläkten hamnar rakt ovanför spisen ;D
 
Jag tycker man ska hålla linjerna så långt som möjligt för att inte få ett oroligt intryck, men smaken är olika.

En annan detalj på skissen, ugnen ser ut att sitta i en hörna, känns inte som en praktisk placering, speciellt inte om det finns lådor eller skåp som kan öppnas "framför" ugnen


/M
 
Hej igen! Jag tycker det ser snyggt ut på bilden, det kommer säkert att bli jättebra! Jag tycker inte det verkar superpraktiskt med vasken så långt från den korta delen i L-et men ni har kanske inte möjlighet att flytta så mycket på vatten och avlopp?

Jag har en idé när det gäller den korta delen i L-et, en lösning jag såg här inne och funderar på att sno själv  ;) Från matplasten så kommer ni att se rakt in på stöket i köket om ni gör hela korta delen av L-et 90 cm hög och 80 djup. Ett sätt att slippa se disken när man äter och samtidigt få en "bardel" eller en del att langa över mat och disk på är att ta en rad med vanliga bänkskåp precis som ni har och rygg mot rygg med dem ställer man de höga (92 cm?) överskåpen så att man får en nivåskillnad på ca 20 cm. Bänkskiva även ovanpå dessa överskåp och så får man en massa extra förvaringsplats på köpet!  Det sammanlagda djupet blir ju dock 97, inte 80 som i ert förslag så det kanske blir för djupt? Jag ska se om jag hittar bilden jag tänker på...

Hittade den! Hoppas inte Guns misstycker att jag bifogar en länk!

http://www.byggahus.se/yabbfiles/Attachments/DSCN0725.JPG[/url]

Förövrigt: Med linjerna tycker jag själv att det är snyggast om linjerna löper synkat men jag vet egentligen inte om det stör ögat särskilt mycket om de inte stämmer överens.

Om spisen: Mina föräldrar har spisen nästan i hörnet, det är 30 cm bänk ovanpå ett hörnunderskåp till höger om deras häll och det räcker till för att man inte ska slå höften i skåpen när man lagar mat. Närmare än så till hörnet är jag tveksam till, man måste ju få plats att röra sig lite när man kryddar och sträcker sig efter saker.

Mikro? Ska ni ha det? Var? Synd att ta upp bänkyta med den.
 
Hallå!

Det här med spisen i hörnet, jag tänkte inte så vidare värst mycket på för då jag inte använder ugnen så ofta, men kastrullskåpet ska jag ju fram till.
Ni har rätt, det är lite för trångt i hörnet.....
Efter era synpunkter funderade jag om man kunde swappa vask/spis men med tanke på dagens placering av avlopp, el, fläkt etc så är låter det som ett större ingrepp (?) Jag har egentligen ingen marginal att flytta den bortåt då vask/spis avståndet står på spel, hmmm...Jag kan ju alltid riva väggen förstås....
Jag måste hem o pussla igen med ikea-programmet. Förslag och idéer mottages gärna! Finns det nåt bänkskåp som är "tunnare" än 60cm hos standardställerna som KVIK o Ikea?

>Hittade den! Hoppas inte Guns misstycker att jag bifogar en länk!
>http://www.byggahus.se/yabbfiles/Attachments/DSCN0725.JPG[/url]

Oj, vilken intressant lösning på en köksö! Har inte sett det nånstans tidigare. Det blir ett fint avbrott på den plana ytan också. Fast jag är jätteinne på att kunna sitta vid  bänken o äta frukost, och det blir svårt om jag har skåp där. Jag skulle förstås kunna göra upphöjd bar-bänk för att hindra insyn till kaoset. (eller hålla rent  :-[ )

Tre personers synpunkter är tillräcklig för att jag ska välja "raka linjer" i köket. Tack! Jag tycker också att det är snyggast så. Ville bara kolla att jag ej var överpedant. Iaf något som är avklarat! ;)

Mikron kommer att vara i högskåpet som ni ser baksidan på! Inte vill jag placera den på granitskivan!
 
Oj, vilken intressant lösning på en köksö! Har inte sett det nånstans tidigare. Det blir ett fint avbrott på den plana ytan också. Fast jag är jätteinne på att kunna sitta vid  bänken o äta frukost, och det blir svårt om jag har skåp där.
Du skulle ju kunna göra upphöjt ändå, med tex en uppreglad halvvägg som är lagom hög istället för att ha väggskåpen. Eller behålla två skåp och så ha det tomt i mitten så det blir plats att sitta och parkera barstolen där.

Uppdatera oss med nya förslag, det är så intressant med andras planeringar, alltid lär man sig något själv!
 
mish skrev:
Hallå!

Det här med spisen i hörnet, jag tänkte inte så vidare värst mycket på för då jag inte använder ugnen så ofta, men kastrullskåpet ska jag ju fram till.
Ni har rätt, det är lite för trångt i hörnet.....
Efter era synpunkter funderade jag om man kunde swappa vask/spis men med tanke på dagens placering av avlopp, el, fläkt etc så är låter det som ett större ingrepp (?) Jag har egentligen ingen marginal att flytta den bortåt då vask/spis avståndet står på spel, hmmm...Jag kan ju alltid riva väggen förstås....
Jag måste hem o pussla igen med ikea-programmet. Förslag och idéer mottages gärna! Finns det nåt bänkskåp som är "tunnare" än 60cm hos standardställerna som KVIK o Ikea?

>Hittade den! Hoppas inte Guns misstycker att jag bifogar en länk!
>http://www.byggahus.se/yabbfiles/Attachments/DSCN0725.JPG[/url]

Oj, vilken intressant lösning på en köksö! Har inte sett det nånstans tidigare. Det blir ett fint avbrott på den plana ytan också. Fast jag är jätteinne på att kunna sitta vid  bänken o äta frukost, och det blir svårt om jag har skåp där. Jag skulle förstås kunna göra upphöjd bar-bänk för att hindra insyn till kaoset. (eller hålla rent  :-[ )

Tre personers synpunkter är tillräcklig för att jag ska välja "raka linjer" i köket. Tack! Jag tycker också att det är snyggast så. Ville bara kolla att jag ej var överpedant. Iaf något som är avklarat! ;)

Mikron kommer att vara i högskåpet som ni ser baksidan på! Inte vill jag placera den på granitskivan!
Exempelvis Ikeas överskåp är 37 cm. djupa och har samma höjd (70 cm.) på luckorna som övriga bänkskåp. Eventuellt behöver du en extra passbit upptill mellan skåp och bänkskiva för det är oftast inbyggt i vanliga bänkskåp.

Jag tycker också att ni ska välja raka linjer på skåpen, däremot måste alla skåp inte vara 60 cm. breda. Min erfarenhet är att det kan vara svårt att komma ihåg var sakerna finns om alla luckor är lika och öppnar åt samma håll. Man kan blanda med 40-, 50-, 60- och 80-skåp. Jag tog 70-skåp (med dubbelluckor) till både häll och diskho, eftersom jag ändå inte kunde ha ugnen rakt under hällen.

Dubbelluckor ger mer rymd i skåpen och inte den där förtretliga stommen precis där man skulle vilja ha en stapel tallrikar.

L-et ser trevligt ut. Om lösningen för upphöjt skåp får plats så är det ju jättebra. Om du tar 37 cm djupa skåp både i 90-höjd och 128-höjd så blir det 74 cm totalt djup. Du kan fästa med någon typ av beslag mellan skåpen så du slipper bakstycket och på det sättet får genomräckning.

Jag vet inte om jag håller med om att det behövs så mycket som 30 cm. till höger om ugnen. Jag tycker att det är viktigare att prioritera arbetsytan mellan ho och häll, och kanske ha 40-skåp (lådor ?) längst in mot väggen. Och ev. diskmaskin mellan ho och häll.
 
När jag började igår kändes det helt omöjligt utan att riva väggen men efter ett pars timmars knåpande så kändes det bättre!

Om man kollar ikeas utbud så hade de ett hörn-väggskåp på 70cm höjd, som man kanske kunde använda. Kanske inte optimalt vid ugnen men man får i alla fall mjukare vinkel vilket borde ta bort lite av hörnkänslan. Vidare har jag kopplat ihop med bänkskåp för köks-ö med matchande djup (37cm).

> Exempelvis Ikeas överskåp är 37 cm. djupa och har samma höjd (70 cm.)
Jag blev väldigt glad överskåpets möjligheter detta igår kväll!

Är det nån som har en såndär hörnvariant och vet om öppningen är tillräcklig för stekpanna o dyl?
 
  • kitchensmall-060222f.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående väggen: jag tog bort ett asfult valv samt en 10-cm. tjock och 80 cm. bred slaggstensvägg mellan hall och kök.

Vad vann jag på det ?? högre takhöjd i passagen samt 10 cm. extra att ställa saker på.
Golven skiljer några millimeter i höjd men kylskåpet ska stå där med någon form av underlägg i ena sidan.

Det blev oerhört snyggt och jag slipper gå och gräma mig över att jag INTE gjorde det.

Det är en dags jobb och det dammar mycket, så man får ha munskydd samt försöka plasta in (om det går) från golv till tak, så begränsar man förödelsen.

Överskåp (med exempelvis vitrinluckor) kan också användas som grunda serveringsskåp längs en vägg. Man lägger bara en fin bänkskiva på.

Jag tror att en hörnskåpslucka borde vara cirka 35-40 cm. bred. Du får helt enkelt måtta de saker du vill ha in där.

Du kan också rita på ett papper, en 9 cm. vinkel (om skåpet är 90x90) och 6 cm. ut från väggen, rita ett streck emellan, mäta hur mycket du har kvar på diagonalen och multiplicera med 10.

Personligen tycker jag att hörnskåp känns lite 80-tal. Om du ändå kommer in i skåpet från matplatssidan skulle jag föredra det.
 
C
Fagerborn skrev:
Angående väggen: jag tog bort ett asfult valv samt en 10-cm. tjock och 80 cm. bred slaggstensvägg mellan hall och kök.

Det blev oerhört snyggt och jag slipper gå och gräma mig över att jag INTE gjorde det.

Det är en dags jobb och det dammar mycket, så man får ha munskydd samt försöka plasta in (om det går) från golv till tak, så begränsar man förödelsen.
Dock ett varningens ord till den som går i dessa tankar, kolla upp att det är OK att ta bort väggen först!

Två exempel från verkligheten:
- Väggar och innertak skulle tas bort. Föreningen gav OK under förutsättning att en arkitekt gav klartecken. Medlemmen gick dock händelserna i förväg och rev innan arkitekten hade sagt sitt. Sedan visade sig att ändringarna inte var OK pga ventilation och brandskydd. Bara att bygga upp de nu rivna väggarna igen!
- En innervägg skulle rivas. Halvvägs igenom inser man att hela fastighetens kabel-TV-installation går genom mitten på väggen. Väggen fick byggas upp igen.
 
Ang. om bänkskåp och väggskåp ska linjera så var jag faktiskt tvungen att leta upp min skiss här på jobbet för att se hur jag gjorde. Jag har haft flera kritiska granskare av köket (inkl. mig själv) och jag har faktiskt t.o.m. glömt bort att skåpen inte linjerar. Självklart ska du välja det "linjerade" alternativet om valet inte spelar någon övrig roll. Men om du tycket att skåpen blir bättre planerade om du tullar lite på måtten mellan bänk- och väggskåp så är det ingen katastrof.
 
Hej igen!

Nu har vi i allafall fått BRF godkännande att riva vägg + en genomgång i vad som vi väntar oss innanför väggen. Sen om vi gör det eller ej får vi se.

En pensionerad inredningsarkitekt sitter i styrelsen och så vi fick lite tips o råd från henne med. En granne hade tydligen gjort det (väggen) med lyckat resultat och med tanke på att man ändå får 40cm mer så lutar vi idag år att göra det. Imorgon kanske vi ändrar oss :-?

Vi fick även kolla på hennes kök som hon fixade i höstas och det första jag tänkte på att hon inte hade raka linjer. Jag måste vara överkänslig för sånt nu när jag är intresserad men som Drogen skrev, så glömmer man säkert bort det sen. Det kanske också beror på hur väl synligt det är? Vi har ett avlångt kök och man kommer knappast att sitta och glo på skåpen medan man äter..... Hursomhelst, det låter ju som att man inte slavisk måste sträva efter raka linjer.

Det svåra är bara att prioritera bland alla de bra råden man har och komma till skott att börja! Jag tog lite semester från köksplanerande men nu där dax att fortsätta.
Fortsättning följer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.