Planerar att riva en vägg mellan vrum och kök, väggen är tapetserad och övermålad i köket och bredspacklad och målad mot vrummet. Den är ej bärande (och jag ska be om intyg att det är ok från styrelsen) och det sitter en kontakt på väggen.

Vad ska jag tänkta på och hur gör jag det bäst?
Är det bara att spackla och måla i efterhand?

Vore tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter!
 
Ta det väldigt försiktigt runt och ovanför elkontakten. Kolla gärna också med en elektriker om han kan komma och hjälpa dig om det behövs.

Jag rev en gång en vägg i en bostadsrätt (med alla nödvändiga tillstånd). Den hade utanpåliggande el och föreningen sa att; nej, de där väggarna finns ingen el inuti. När vi började riva visade det sig att hela lägenhetens el var ihopkopplad upptill i den väggen. Huset var från 40-talen och ingen hade kvar någon detaljerad elritning.

Är det ett gammalt hus med stenväggar blir det VÄLDIGT mycket svart damm. Det kommer också att rasa bort puts i taket och om väggen ansluter till någon annan vägg. Jag spacklade rätt mycket innan det såg bra ut igen och i taket blev vi tvungna att sätta en list för att få in all el som tidigare hade gömts i väggen. Så det är inte omöjligt att du måste måla om både taket och anslutande vägg för att det ska bli snyggt.
 
pinebar skrev:
Ta det väldigt försiktigt runt och ovanför elkontakten. Kolla gärna också med en elektriker om han kan komma och hjälpa dig om det behövs.

Jag rev en gång en vägg i en bostadsrätt (med alla nödvändiga tillstånd). Den hade utanpåliggande el och föreningen sa att; nej, de där väggarna finns ingen el inuti. När vi började riva visade det sig att hela lägenhetens el var ihopkopplad upptill i den väggen. Huset var från 40-talen och ingen hade kvar någon detaljerad elritning.

Är det ett gammalt hus med stenväggar blir det VÄLDIGT mycket svart damm. Det kommer också att rasa bort puts i taket och om väggen ansluter till någon annan vägg. Jag spacklade rätt mycket innan det såg bra ut igen och i taket blev vi tvungna att sätta en list för att få in all el som tidigare hade gömts i väggen. Så det är inte omöjligt att du måste måla om både taket och anslutande vägg för att det ska bli snyggt.
Hej!
Jag är ny på forumet men blev mycket glad att hitta just denna diskussion. Jag överväger att skapa en sovalkov med storage under sängen alternativt inreda min arbetsplats i nuvarande gaderob. Det är så sunkigt och mörkt att jag köpte en fristående garderob. ;)

Jag har frågat min Brf om jag får riva väggarna och de brydde sig bara om det vra en bärande vägg eller inte, vilket det inte var.

Min fråga gäller dock elledningar i ena väggen. Jag kan redan nu konstatera att jag tänker använda mig av en elektriker dock undrar jag hur du gick tillväga i återställandet av elen. Byggde du ett "skåp" eller hur drog du ihop elledningarna?

Jag har hört att vissa elektriker vill att man ska förbereda arbetet, hur tar jag hand om elledningarna (isolerar mm)? Jag vill undvika så mycket kontakt med dem som möjligt! Vet att jag naturligtvis får slå av strömmen men är nyfiken hur du hanterade detta?

Jag har undersökt med både en elektronisk elsökare eftersom det finns en kontakt och finner att det finns en elledning i väggen plus de utanpåliggande elledningarna som är inboxad längs väggen.

Jag skulle gärna vilja behålla en del av väggen med kontakten så jag har ca 70 cm höjd. Väggen är 70 cm bred. Tyvärr finns det inte så många kontakter i lägenheten så jag vill inte att någon ska gå förlorad om det går att undvika. Plus att väggen ger möjligtvis lite stabilitet.

Huset byggdes i efterkrigstiden 1947-48 och det dammar rejält när man borrar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.