Tjena!
Nu är det dags att ta fram trägolvet i hallen.

Rev först ut 7mm click-golvet som förra ägaren lade in. Under det finns två (!) lager plastmatta.

Överst: Mjukare plastmatta, uppskattningsvis från 70-talet. Syns till vänster i videoklippet. Går att ta bort med en del muskelkraft :)

Problemet ----> Underst, mot trägolvet: http://youtube.com/watch?v=HuWhNqKlM1g Det är hårdare plastrutor, typ linolium, limmade direkt mot trägolvet med dåtidens teknik - nån sorts tjärmassa eller liknande. Sitter iaf som berg! Går endast att bryta isär som småbitar *suck*

Fråga: Kan en golvslipare (diamantslip?) hyvla av de undre plastrutona? Det är ju inte såååå lockande att sitta med kniven och bryta upp ca 100 plattor Om inte, finns det nåt annat sätt?

Om nu plattorna är borta, kan en golvslipare ta bort den svarta klistermassan?

Mvh
Joel
 
Du kan väl hyra vad jag tror heter "mattstripper"? Kostar inte många kronor.
 
ta o prova värm ordentligt med varmluftspistol så kanske det går lite lättare
 
Det ser jobbigt om inte hopplöst att ta fram trägolvet, min första tanke. Plankor som finns under är kanske bara vanlig undergolv i lagom kvalitet att hålla annan golvbeläggning uppepå och nu missfärgat av det svarta lim .... skulle göra som före ägaren och lägga ny trägolv över eländet. Men om du är säker att det finns mycket tjocka gamla brädor som tål att slippas några mm och är värda att ta fram så är det kanske mödan värt?
gaia
 
Tack!
Har nu kollat läget med en golvläggare - japp, man kan hyra en mattstripper - verkar vara enda sättet. Ska även ringa en golvslipare i veckan o kolla om de strippar (skönt o slippa göra det själv hehe, och att de slipar i samma veva)

Vi ska ta fram golvet, oavsett hur svettigt det blir ;-) Tre andra rum i huset som numera har fina trägolv, men där var det endast spikad masonit = enkelt. Tänkte det skulle bli lika lätt i hallen, men ikke... ;-)

Lovar att uppdatera med lite bilder framöver...
/Joel
 
Hur gick det? jag är i samma sits nämligen.
 
Oj, härligt lyft på en 12 år gammal tråd
Det huset sålde vi 2015. Vi kollade lite mer och svartlimmet, eller om det var golvet, hade asbest. För mkt jobb för att ta fram trägolvet i hallen.

Vi flytspacklade tunt och lade in en färgglad plastmatta som inte byggde många millimeter. Vi slapp även då problematiken med för högt golv med befintliga dörrar.

Efter två barn, diverse kräkkaskader och annat som hör till småbarnsperioden till var vi rätt nöjda med plastmattevalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Tack för svaret :) Jag rev ut den bruna övre mattan och inser att det förmodligen kan vara asbest i både underpappen och limmet, så jag kommer att lägga klickgolv över det som sitter kvar och slipa dörren i underkant om det behövs.
 
  • Gilla
Solrosen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.