Hej!
Håller på att byta till golvvärme i mitt hus från 67! Då jag har plastmattor i två sovrum som jag har ingen aning om när dom lades blev jag varnad för att dom kan innehålla asbest. Är det rekomenderat att skicka in prover och ev leja bort till saneringsfirma? Har redan börjat i ena rummet så "skadan" är redan skedd. Eller kan jag bara att fortsätta med mask, försiktighet och vanligt folkvett? Bifogar bild på plastmattan och på hur den ser ut underifrån( masonit/papp liknande biten som ligger på skyffeln) ifall det skulle vara så att nån kan säga nåt om den.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är väl bra att skicka in för analys så att du vet. Sen kan du ju riva själv ändå men då vet du att du bör ha andningsmask som klarar asbestfiber, kläder som du bara har i det inplastade rummet och sen tvättas (alternativt skyddsoverall som kan slängas efteråt), gärna en luftsluss där klädombyte sker, öppet fönster i rummet, allt asbesthaltigt som slängs ska förpackas i dubbla plastpåsar eller enligt din återvinningscentrals regler och när allt är klart ska hela rummet och luftslussen våttorkas och det ska upprepas efter 2-3 dagar när ytterligare asbestfiber har landat på ytorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.