Hej,

Vi ska byta ut köket i vår lägenhet och ska i samband med det lägga in ett nytt golv. Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum och i köket ligger idag en gammal matta (osäker på årtal?) som ligger lite högre upp än fiskbensparketten i vardagsrummet. Jag hade gärna velat att golvet vi lägger in blir i nivå med trägolvet i vardagsrummet men vi vågar inte riva ut mattan då vi är oroliga för att då få underlaget ojämnt. Sen då vi inte vet årtalet på mattan så vet vi inte heller ifall det kan finnas asbest i den? Isåfall är det nog bäst att låta den ligga kvar. Huset är byggt 1938 men min känsla är att mattan är lagd in senare år. Mattan är fastlimmad på en spånskiva och inte direkt mot de grova plankorna under.

Min fråga är egentligen ifall det är någon som har tips på hur vi ska göra, behålla mattan och lägga golv direkt på (och få en rejäl nivåskillnad) eller om vi ska våga riva ut mattan och vad vi då kan förvänta oss för arbete för att få underlaget jämnt?
 
  • Gammal matta delvis avlägsnad för att visa underliggande spånskiva och angränsande fiskbensparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett gammalt, fastlimmat mattgolv som är uppdraget för att visa underliggande spånskiva och gränsen till ett trägolv i fiskbensmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upplyft del av ett gammalt mattgolv med synlig höjdskillnad mot angränsande fiskbensparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nivåskillnad mellan en gammal matta och en angränsande fiskbensparkett i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Hej,

Mattan är limmad på en masonitskiva.

Det KAN finnas asbest både i mattan och i limmet. Troligen dock inte i något av dem.

Här https://www.evema.se/asbestanalys/ kan du få analyser gjorda billigt.

OM något innehåller asbest så kan du låta sanera dyrt (mellan tumme och pekfinger kanske ca 10 000:) med en certifierad firma) eller själv om du läser på riktigt, riktigt ordentligt och köper mask mm.

Under masonitskivan syns något som ser ut som lump-papper med svart lim ovanpå. Det är inte troligt, men inte heller omöjligt att det svarta limmet är just så kallat svartlim - som är asbestlim. Skrapprov skickat till samma labb kan berätta om det.
DOCK behöver du troligen bara ta ut mattan med undersittande masonit för att kunna komma i nivå med det andra golvet.

Höjden sen beror på vilket nytt golv som tillkommer och hur tunt eller tjockt underlag ni lägger under.
 
Tack för svar!

Jo det är något papper mellan och något svart lim ovanpå, här är en närmare bild på det.

Närbild på gammal matta med ett svart limlager och papper mellan mattan och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tänkt lägga nytt golv nästa vecka så vi kommer inte hinna med att skicka in prover till analyser. Jag förstår att det är enda sättet att vara helt säker. Men jag tänkte att någon erfaren "snabbt" kunde avgöra om det var det eller inte, om vi ens behöver ta det i beaktning. Men det kanske inte är så enkelt att svara på.

Min största fundering är egentligen hur mycket extra arbete det kan tillföra om vi tar bort mattan för att lägga golv istället för att lägga det direkt på mattan :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Så det verkar som att masoniten är klistrad på lump-pappen.

Limmet SER svart ut men lumpen är ju mörk så det kan bero på det - jag hade likadant men det limmet var inte svartlim.

Absolut är det bra att fråga - det kan ju vara att någon känner igen exakt den mattan - annars går det inte att säga.

Visst blir det mer arbete. Men kanske en källa mindre till irritation om det är så att ni satsar på ert hus och kommer bo kvar länge?

Det är lite svårt att få en uppfattning om hur rummet/rummen är och hur "jobbigt" det skulle kännas med en nivåskillnad där. Försök fundera över hur ni tror att ni själva uppfattar en nivåskillnad framöver. Kommer ni att sluta tänka på den - eller kommer den att vara en liten men störande källa till daglig irritation?
 
Skicka annars på expressanalys innan posten töms idag så har du svar imorgon (om inte posten är försenad el det är andra tider pga helgdagarna nu)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.