Tja. Behöver lite hjälp. Vi har bestämt oss
För att riva ut platsbyggda garderober från original när huset byggdes -91. Problemet är att vi inte kan få loss garderoberna.

Tom platsbyggd garderob med hyllplan och skenor i en vitmålad nisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggda garderober i ett sovrum från 1991 med vita dörrar och synliga skruvar i övre regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den enstaka garderoben är inne på dotterns rum och där tänkte vi byta ut och sätta in en PAX 100 cm vilket innebär att en del av väggen måste rivas för att få plats.

i stora sovrummet ska vi sätta in 2 st 100 cm med skjutdörrar är tanken. Problemet är att vi inte kan få ut dom gamla garderoberna. Dels skruvade i överkant i en regel samt på sidorna men sen så ligger även golvet över själva garderoberna så vi kan inte lyfta och dra ut dom heller.

Finns det någon som har ett bra förslag hur vi kan göra för att kunna få loss dessa utan att skada väggarna för mycket.

Nästa problem är att nuvarande garderober är 210 cm höga medans PAX enbart är 201. Ska vi bygga en ram och ställa garderoberna på eller ska vi helt enkelt bygga på mer i överkant och bara skjuta in dom i position och skruva fast dom? Ramen till dörrarna kommer gör att det inte syns något i överkant.

Med vänlig hälsning, Christopher
 
Gå loss med tigersågen och sätt in 236cm pax istället så får ni lite mer plats. Sen ligger reglar och gips/passbitar mot tak och vägg om det behövs.
 
Pratade en del med svärfar om det som har byggt en del och tigersåg var ett alternativ vi kom fram till. 236 cm hade varit något men har enbart 234 i takhöjd så det sket sig ☹️
 
Jag bytte två gamla inbyggnadsgarderober i höstas, då sågade vi helt enkelt av skruv och spik med ett multiverktyg och rev sedan skåpen. Sedan dess har jag köpt en tigersåg så det blir nog mitt förstaval när jag skall byta nästa tre skåp.

Jag hade nog ställt de nya garderoberna på golvet, ev pallat upp dem så att de står i nivå med golvet, och sedan byggt ner väggen ovanifrån. Frågan är om det inte är lättast att ta bort allt gips ovanför skåpen, riva de gamla och ställa in de nya innan du gipsar på den nya höjden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.