Hallå!

Ska renovera köket. Har börjat med taket. Där sitter "ormbon" med gamla VP-rör till takdosor och väggar. Vi ska flytta en del uttag i det kommande köket vi bygger upp. Min elektriker är på semester. Rent generellt, är det enklast att riva ut all gammal el och rör och börja om, eller kan det vara vettigt att behålla de gamla dragningarna? Rätt svårt att förstå sig på hur allt är draget och varför...

Tack på förhand!
 
  • Tak i pågående renovering med exponerade VP-rör, elektriska dosor och färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kökstak med upptaget isoleringsmaterial, exponerade träbjälkar och VP-rör som går längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så är det inte så enkelt, det är som alltid att det "beror på". Man måste på plats bilda sig en uppfattning om vad som är lämpligt att "återanvända" och vad som lämpligen ska bytas ut. Man måste ha en klar bild över hur helheten ska vara när det är klart, för det är just i rörläggningen som man löser alla "knutar".
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Aha, tack för snabbt svar, och det låter logiskt. Och det talar väl för att börja om från ingenting kanske?
 
Det ser ut som hempul!
Inget är fastsatt flera skarvar har släppt, rör är bockade utan bockfjäder och är fulla av veck.
Riv ut och låt elektrikern dra in nya rör med fördragna ledare! Fäst och klamra så det inte kan röra sig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Tack för klok observation!
Men det var bra fäst i gamla undertaket innan, det bara hänger löst nu för att jag börjat riva och bygga upp det nya taket.
 
A
Som @elmont skrev så behöver man bilda sig en uppfattning om hur allt hänger ihop för att förstå.

På ena bilden går vi rören ner på väggen bakom något skåp, på andra genom väggen, eventuellt till ett annat rum.

Beroende på hur det är draget, kan du ha matning från detta rummmet genom takdosan till en takdosa i nästa rum, vidare till ett antal uttag och brytare. Så om du kopplar loss kan du bli utan ström i flera rum eller på ställen du inte hade tänkt dig... Det ökar spänningen liksom :oops:


En del vp rör är så skadade så de borde skarvas om när det väl är dags...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I vilket fall som helst så ska rören gå ovanför glasen, annars kan du inte sätta tak där. Eller du har tänkt dig ytterligare glespanel tvärs den andra?
Instämmer för övrigt med @elmont
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input!
Jag ska förstås knuffa upp rören ovanför/bredvid glesen, om jag ska ha kvar rören.
Centralen är på andra sidan köksväggen så inga andra rum blir drabbade om jag klipper något.
 
Grejorna ser ju inte direkt antika ut, och jag har sett åtskillig rördragning av yrkesverksamma elektriker som i allt väsentligt sett ut på samma sätt.
Min amatörmässiga syn är att om installationen är funktionellt OK, alltså uttag på de ställen de behövs, brytare är det är praktiskt att ha dem o s v hade jag låtit det vara. Snyggat till skarvar och fixerat rören.
Å andra sidan, våra önskemål avseende el har ändrats över tid, och i kök kan man nästan inte få för många uttag för allehanda apparater. Det är ett gyllene tillfälle att tänka igenom hur man vill ha saker och få det åtgärdat innan allting är täckt igen.
 
Om vi antar att i huvudsak de uttag och brytare som finns skall finnas även i fortsättningen, så finns ingen anledning att riva bort de bef. rören. Men nu ser det ju ut som du har satt ny glespanel på fel sida om rören. DET kan bli problem.
 
Jag kan komma på två bra skäl att byta allt. Det ena är om elektrikern som skall göra jobbet tycker att det blir enklare och / eller billigare. Det andra är om det finns uppenbara fel i installationen. Något som i mitt tycke är viktigare att fundera på är var du vill ha uttag och brytare. Om slutsatsen efter att du är klar över detta är att det mesta hamnar på andra platser än förr kanske det är en orsak att byta allt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kloka synpunkter, Tack ska ni ha!

Att det sitter på fel sida panelen just nu är inget problem, jag kan knuffa in det.

Det ska flyttas en del brytare och uttag.

Det är så många gamla rör och jag fattar inte så enkelt vart och hur allting går. Så summa sumarum är det kanske bäst att börja om helt rent...
 
Och är det g:a 15,6 mm rör passar dom mycket dåligt mot dom nya 16 mm, både i dosor och ev skarvar. Men visst går det att lösa men är det så är det kanske lika enkelt/billigt att byta allt.
Och bättre.
 
Bra synpunkt .
Tror elen är från -94 så inte stenåldern iaf. Takdosorna ser moderna ut. Men ska kolla.
 
Mikael_L
Behövs ej, du har 16-rör där. Det syns ju måtten i text redan på bilderna. :)

Jag håller med elmont, det går inte på rak arm rekommendera att vare sig riva ut allt eller behålla det mesta. Befintligt verkar gå bra att behålla, skarvar som glidit isär ska givetvis sättas ihop ordentligt, det som är för löst fästas upp igen. Ev trasiga rör och muffar byts naturligtvis nu när det är öppet.

Men sen ska väl en hel del dras om, en del ska kanske kompletteras.
Börja med att gå genom hur allt befintligt känns, fokusera först på allt som känns helt OK, dvs att det sitter på bra ställen.

Sen i områden i huset där det i huvudsak känns bra, fundera på om det är önskvärt med lite komplettering, att utvidga med något. Försök att göra så lite förändringar som möjligt där det i huvudsak är rätt bra idag, om du vill spara tid och pengar.


Sen på ställen där det blir mycket förändringar är det frågan om det kanske inte kan vara ide att rycka rubbet och dra om, men det beror alltså lite på. Men vill man flytta på det mesta så är det kanske bäst att dra helt nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.