kimf
I vår kåk från sent 60-tal ligger det något ingjutet gammalt golvvärmesystem i hallen och groventren.
Fans inga direkta beskrivning och ritningar och barnen till dödsboet visste inget om det.
Vi tror att det är returen från typ närmaste element som man bara sicksackat fram och tillbaka några gånger, har fått höra att det är så man "brukade göra" på den tiden.

Köket ligger bredvid hallen (delvis öppen planlösning) och ska nu göras om, reglade golvet ska upp och golvvärme ska gjutas ner. Sen ska klinkers läggas i både kök och hall.

Frågan är om man då ska bila upp det där gamla hallgovlet och byta den golvvärmen när man ändå håller på. Vad får man tro om livstid på det gamla systemet? Är ju nästan dubbelt så gammalt som mig, och det knarrar i min skarvar redan.

En annan sak i detta är att två regualtorer ska bort i köket (delvis därför golvvärmen där). Gissar att dessa äldre system inte var till så mycket för att värma huset egentligen, utan mer för komforten och få lite varmare golv. Kanske inte är dumt att få in lite cellplast under och nya rör även av den anledningen? Vi har platta på mark

Kommer ju definitivt inte bila upp det gamla för att det är kul, och tveksamt att jag gör det för att "bara" få lite bättre komfort och uppvärmning. Men om det är risk att det gamla springer läck om 10-15 år, då tycker jag definitivt det måste göras!
 
Modern golvvärme räknar man 50 år på, skulle inte säga mer på dom gamla. Givetvis är det läckagerisk men det går ju inte säga när, imorgon eller om 20 år. Så vill du ha kvar golvvärme där så byt till nya annars får du vara bered på att koppla ut den när det börjar läcka.
 
Staffans2000
Det är gamla järnrör, har det inte läckt hittills, läcker det "aldrig". Se dock till att ha vatten i rören annars kan dom börja läcka i skarvarna eftersom linet torkar. En kortare vattenlös tid gör dock ingen skada.
Mitt tips -byt inte ut dom!
 
kimf
huggan skrev:
Modern golvvärme räknar man 50 år på, skulle inte säga mer på dom gamla. Givetvis är det läckagerisk men det går ju inte säga när, imorgon eller om 20 år. Så vill du ha kvar golvvärme där så byt till nya annars får du vara bered på att koppla ut den när det börjar läcka.
Jo, "koppla ur om det läcker" är ju inte ett alternativ då minst ett element kommer behöva bli avstängt till följd av det om det nu är returen som ligger som slinga. Så får nog vara "beredd på att hacka upp golvet sen om det börjar läcka".

Staffan2000 skrev:
Det är gamla järnrör, har det inte läckt hittills, läcker det "aldrig". Se dock till att ha vatten i rören annars kan dom börja läcka i skarvarna eftersom linet torkar. En kortare vattenlös tid gör dock ingen skada.
Mitt tips -byt inte ut dom!
Är bergvärme i huset nu, så kommer alltid vara cirkulation på vattnet på någon nivå, och kommer endast tömmas i samband med en del renoveringsmoment.
Men du menar alltså att risken för att järnrören rostar sönder "av sig själv" är liten eller minimal trotts åldern? Det krävs yttre åverkan för att dem ska rosta sönder? (typ läcka på intilligande gästtoalett som blöter ner betongen eller liknande).

Vi har exakt samma lösning i groventrén, och renovering där ligger väldigt långt ner på listan, säkert ett par år bort. Då behöver jag inte känna mig så stressad där iaf. Även om det utrymmet är mer utasatt. Finns dusch/bastu/kran i anslutning till det golvet.
 
kimf skrev:
Jo, "koppla ur om det läcker" är ju inte ett alternativ då minst ett element kommer behöva bli avstängt till följd av det om det nu är returen som ligger som slinga. Så får nog vara "beredd på att hacka upp golvet sen om det börjar läcka".



Är bergvärme i huset nu, så kommer alltid vara cirkulation på vattnet på någon nivå, och kommer endast tömmas i samband med en del renoveringsmoment.
Men du menar alltså att risken för att järnrören rostar sönder "av sig själv" är liten eller minimal trotts åldern? Det krävs yttre åverkan för att dem ska rosta sönder? (typ läcka på intilligande gästtoalett som blöter ner betongen eller liknande).

Vi har exakt samma lösning i groventrén, och renovering där ligger väldigt långt ner på listan, säkert ett par år bort. Då behöver jag inte känna mig så stressad där iaf. Även om det utrymmet är mer utasatt. Finns dusch/bastu/kran i anslutning till det golvet.
Problemet med järnrör är att om dom får syre så rostar dom. Detta får dom om man tömmer ut systemet ofta, har det tomt längre tider, dålig cirkulation, mycket luft i systemet med mera. Har man inte koll på hur systemet är skött vet man inte skicket på rören.

Rören kan lätt hålla 50 år till men då måste man veta historisk användning för att vara säker.
 
Staffans2000
Nåväl.
Under normala driftförhållanden rostar dom aldrig eftersom vattnet saknar syre. Det krävs väldigt många tömningar och påfyllningar för att rören skall rosta sönder. Först ryker elementen.

Rådet kvarstår -lagt rör ligger!

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Nåväl.
Under normala driftförhållanden rostar dom aldrig eftersom vattnet saknar syre. Det krävs väldigt många tömningar och påfyllningar för att rören skall rosta sönder. Först ryker elementen.

Rådet kvarstår -lagt rör ligger!

Staffan
Åtgärdade själv precis ett rör som spungit läcke i ett hus vi har som är byggt mellan 55-65, men det är ovanligt.

Dock innehåller vatten syre, hur tror du fiskar annars lever? Dock försvinner syret om vattnet värms upp tillräckligt högt.
 
Staffans2000
Fysik för lågstadiet.

Syret förbrukas när järnet rostar. När syret är slut, slutar rören att rosta. Därför går det utmärkt att använda järnrör i värmesystem.

Fiskar simmar sällan runt i elementen, och för de som ändå gör det, blir simmturen kort.
Orsak: se ovan.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.