Hej!
Jag tänkte riva upp golvspånskivorna på den än så länge oinredda ovanvåningen för att kunna montera spottar t undervåningen. Kan man lägga tillbaks samma spånskivor sedan? Vi ska lägga parkett ovanpå sedan. Jag har fått en känsla av att det kanske inte är så enkelt som det låter ... kanske spricker spånskivan och blir ojämn i kanten eller??
mvh Fialotta
 
Är de spåntade och limmade i spånten är det kört. Är de bara spikade/skruvade kan de nog klara sig. Jag skulle limma dem när de läggs tillbaka.
Ett alternativ är att slakta golvspånet och sedan 22mm parkett på spånskivebas, typ Kärhs.
 
Jag håller på att riva ut spånskivorna i köket just nu och hade tänkt återanvända skivorna i andra sammanhang. Det är dock inte mycket jag kommer kunna använda till annat än tändved eftersom det dels är limmat i sponten, dels spikat och följaktligen hellre brister är bänds upp. Dessutom blir jag tvärilsken när jag ser hur gubbtjuven som byggde det har fuskat med reglarna och det blir man ju inte precis mer ömhänt av... Men det problemet kanske du slipper.
 
Ett snålknep är att såga längs en regel. När ni ska lägga tillbaks kakan spikar ni dit en extra regel och skruvar i den. Se till att höjden stämmer bara.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.