Vi tog 4 år och ett gäng stickor i ungarnas fötter för att komma fram till bytet sedan denna tråd :) https://www.byggahus.se/forum/threads/raedda-altan-som-sett-sina-baesta-dagar.414265/#post-418609

Planen är att behålla reglarna som ser relativt fräscha på det lilla vi tagit fram, men min fundering i nuläget är detta: I och med att jag tänkt spara reglarna vill jag göra så lite skada som möjligt. Problemet är bara att skruvarna allt som oftast är en bit ned i brädan och det är inte bara att sticka ned skruvdragaren och dra upp. Jag har grävit runt lite med kniv för att få fram skallarna, men det var rätt så drygt.

Jag tänker att man vill undvika kofoten om man vill spara på reglarna, men det kanske bara är att tuta och köra? Eller: om reglarna inte pallar det så är det ändå dags att byta dom kanske? Men jag hoppas lite på en magisk lösning jag inte tänkt på för att snabbt bara dra upp skruvarna.
 
Såga av trallen med cirkelsåg/tigersåg/motorsåg eller mormors nagelfil mellan reglarna och bryt upp brädorna. Skruva upp den skruv som går och ta vinkelslipen till resten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Såga av trallen med cirkelsåg/tigersåg/motorsåg eller mormors nagelfil mellan reglarna och bryt upp brädorna. Skruva upp den skruv som går och ta vinkelslipen till resten.
Gör som mexitegel säger men bryt inte upp brädresterna. Skruva den nya trallen ovanpå klossarna som är kvar på reglarna.
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Gör som mexitegel säger men bryt inte upp brädresterna. Skruva den nya trallen ovanpå klossarna som är kvar på reglarna.
Funkar det här verkligen? Nya trallens skruv kommer ta fast endast i de klossarna, som i sig är skruvade i reglarna. Hm. Varför inte bara skruva den nya trallen ovanpå den gamla...
 
Unikt namn
Finns väl speciell hålborr för att bara borra bort materialet runt skruvskallen?

Jag skruvade alla skallar som gick att komma åt, vilket var lejonparten. Det gick att trycka ner en lång bits i hålet även om skruvskallen inte riktigt syntes.

Vissa plankor som var riktigt dåliga var det bara att bräcka bort med koben. Sen skruva bort med tång eller bits.

Någon skallar gick av vid skruvning, eller borrades bort med metallborr, för att sedan skruva ut metallpinnen med liten rörtång eller polygrip.

Den sista metoden var definitivt bökigast, hade nog varit enklare att ta till vinkelkapen.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen och 1 till
  • Laddar…
D
Tycker det ser ut som det är skruvat väldigt långt ut i kant på trallen så borde gå att skruva ny skruv bredvid dom gamla.

Om det stämmer och skruven inte går att lossna så såga först bort trallen längs med reglarna. Därefter tar du ett metallblad och skjuter in mellan regel och trall och kapar alla skruvarna. Borde gå löjligt snabbt.

Notera du inte behöver kapa trallen på båda sidor om regeln och skapa 1000 45 mm bitar.
 
Redigerat:
  • Gilla
handen mitt i tummen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Gör som mexitegel säger men bryt inte upp brädresterna. Skruva den nya trallen ovanpå klossarna som är kvar på reglarna.
Då behöver man använda betydligt längre trallskruv så den når ner i underliggande regel. Inte osannolikt att klossarna även spricker, men det behöver inte vara ett praktiskt problem. även om jag nog själv hade tagit de extra minuter det tar att kapa bort den gamla skruven med en vinkelslip.
 
Såga av brädorna på ena sidan om regeln, bänd lite för att få in ett tigersågsblad och sen sågar du av alla skruvarna. Ett rivnings- eller metallblad kapar trallskruv på nolltid.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Såga av trallen med cirkelsåg/tigersåg/motorsåg eller mormors nagelfil mellan reglarna och bryt upp brädorna. Skruva upp den skruv som går och ta vinkelslipen till resten.
Tar det som svar på frågan att man inte behöver vara rädd för kofoten i alla fall. När jag blickar ut över min bristfälliga maskinpark gör att detta var tveksamt dock.
 
Z z_bumbi skrev:
Såga av brädorna på ena sidan om regeln, bänd lite för att få in ett tigersågsblad och sen sågar du av alla skruvarna. Ett rivnings- eller metallblad kapar trallskruv på nolltid.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns väl speciell hålborr för att bara borra bort materialet runt skruvskallen?

Jag skruvade alla skallar som gick att komma åt, vilket var lejonparten. Det gick att trycka ner en lång bits i hålet även om skruvskallen inte riktigt syntes.

Vissa plankor som var riktigt dåliga var det bara att bräcka bort med koben. Sen skruva bort med tång eller bits.

Någon skallar gick av vid skruvning, eller borrades bort med metallborr, för att sedan skruva ut metallpinnen med liten rörtång eller polygrip.

Den sista metoden var definitivt bökigast, hade nog varit enklare att ta till vinkelkapen.
Det blir nog en tur på Classe på lunchen idag för att kika på cirkelsåg och lite bits. Jag kommer ner med vanliga bits, men tycker det varit klurigt att hitta rätt och vips så är den gamla rostiga skruvens spår borta.

Jag gick ut och rev lite efter att det regnat en del igår och då var det dels enklare att komma åt direkt, men även peta fram hålen med kniv där det behövs.
 
Z z_bumbi skrev:
Såga av brädorna på ena sidan om regeln, bänd lite för att få in ett tigersågsblad och sen sågar du av alla skruvarna. Ett rivnings- eller metallblad kapar trallskruv på nolltid.
MIn tänkta såg för de nya brädorna är inlånad kapsåg modell större, hade jag haft sänk- eller bättre tigersåg så hade detta låtit som ett bra alternativ.
 
Kanske det kan fungera med högtryckstvätt eller tryckluft i befintliga hålen och se om det hjälper för att komma åt skruvarna.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Kanske det kan fungera med högtryckstvätt eller tryckluft i befintliga hålen och se om det hjälper för att komma åt skruvarna.
Det tipset har jag sett på andra ställen, faller på sparsmakad maskinpark hos trådskaparen :)
 
handen mitt i tummen handen mitt i tummen skrev:
Det tipset har jag sett på andra ställen, faller på sparsmakad maskinpark hos trådskaparen :)
Är du säker på att du använder rätt bits till skruvdragaren. Inte verandan är väldigt gammal, så har man sannolikt använt trallskruv med torx-bits T20. Då brukar man 7-8 fall av 10 få tag i skruven, även fast den sitter en bit ner i träet. Prova annars att blöta upp det ordentligt. Direkt efter ett kraftigt regn, om den inte ligger under tak. Bäst är givetvis högtryckstvätt, men då du inte har någon, så får du prova med annat.
Där du inte får bort alla skruvar, behöver du inte rädas att använda kofot. Däremot skulle jag vara betydligt mer försiktig gällande att såga och bryta i sidled. Det är ingen metod, jag som snickare, skulle rekomendera som första alternativ.
Du kan även köpa lite större metallborr ca 10mm och snabbt fräsa lite över varje skruv. Alltså bara i träet. Metallborr, för att träborrar ofta har en pigg längtst ner, och du kommer därför inte lika nära skruvskallen när du borrar.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är du säker på att du använder rätt bits till skruvdragaren. Inte verandan är väldigt gammal, så har man sannolikt använt trallskruv med torx-bits T20. Då brukar man 7-8 fall av 10 få tag i skruven, även fast den sitter en bit ner i träet. Prova annars att blöta upp det ordentligt. Direkt efter ett kraftigt regn, om den inte ligger under tak. Bäst är givetvis högtryckstvätt, men då du inte har någon, så får du prova med annat.
Där du inte får bort alla skruvar, behöver du inte rädas att använda kofot. Däremot skulle jag vara betydligt mer försiktig gällande att såga och bryta i sidled. Det är ingen metod, jag som snickare, skulle rekomendera som första alternativ.
Du kan även köpa lite större metallborr ca 10mm och snabbt fräsa lite över varje skruv. Alltså bara i träet. Metallborr, för att träborrar ofta har en pigg längtst ner, och du kommer därför inte lika nära skruvskallen när du borrar.
Det är defintivt t20 och rätt bits :) Men det är säkert lite handhavandefel, men metallborren var ett rimligt tips, jag hade annars tänkt borra lite som test men säkert använt trä då.

Sen är detta ingen stor sak, arbetet går framåt, men riktigt så enkelt som jag först trodde rivningen skulle vara blev det inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.