Hej
En så kallad "tyrolervilla", byggd 1974, har träfasad på kortsidorna och tegel på långsidorna. Nu har vi tilläggsisolerat och bytt panel på kortsidorna och skulle även vilja isolera långsidorna bättre. Isoleringen verkar vara ganska tunn med tanke på hur kall väggen känns på insidan. Tanken är att riva bort teglet, tilläggsisolera och spika på träpanel.
Nu undrar jag hur tegelfasaden är fäst mot trästommen, för jag förmodar att den inte är alldeles fristående? Är det någon som har erfarenhet av ett sådant projekt? Och kan tipsa om eventuella problem.
 
Förmodligen bara böjda spikar, kan vara kramlat också men det är bara nypa av.
 
Jaha. Det borde inte vara något större problem att riva den då?
 
Hej

Vi bor i en 1,5 plans byggd 1977. Bottenvåningen hade tegel medan övervåningens gavlar har träpanel. Villan var inte speciellt välisolerad. Enbart 95mm i stommen + 45mm mellan vindskivan och det ventilerade utrymmet bakom tegelfasaden. Isolering i ett ventilerat utrymme? Tegelfasaden var inte speciellt väl murad och hade ett flertal fula sprickor.
Vi hade i många år spekulerat i att slå ner tegelfasaden och sätta samma träpanel som på övervåningens gavlar. Framför allt eftersom villans nedervåning var kall på vintrarna samt att vi vi flera tillfällen, speciellt i hörnen, hade rimfrost på tapeten. Inomhus! Övervåningen har vi isolerat själva och där lade vi 250mm i väggarna och 360mm i taket. Dessutom bytte vi övervåningens "kvalitetsfönstren" från 70-talet till moderna 3-glas för 5-6 år sen. 70-tals fönstren var ruttna efter 30 år. Takfoten byggdes ut ca 350mm(en tegelrad till) på varje gavel. Fanns ingen innan. Därav de väl ruttna fönstren. Som satt längst ut dessutom.
Kvar var nu den kalla nedervåningen. Enligt en del undersökningar och beräkningar fann vi att ett borttagande av tegelfasaden och påfyllnad av 145mm isolering plus träpanel skulle resultera i att nedervåningens och övervåningens träpanel skulle hamna i liv med varandra. Helt prefekt alltså!
I mars 2011 började jag med en slägga att slå ned teglet. Efter några rejäla slag sa det poff och teglet for till marken. Fasaden var fäst med klamrar som var spikade i stommen och inmurad i fasaden. De utgjorde inget problem eftersom fasaden föll till marken och klamrarna hängde kvar på väggen. Bara att ta bort efteråt. Nu visade sig bristerna i husets fasad. Dels var fasaden erbarmligt ojämnt murad. På några ställen sjöng det i fasaden innan den sprack upp och på vissa ställen föreföll den vara kallmurad. Så ibland gick det åt några rejäla slag med släggan innan stenarna släppte och ibland räckte det att skaka till lite så föll stenarna.
I hörnen var isoleringen obefintlig. Därav rimfrosten där på vintrarna. 45mm-isoleringen bakom teglet var skitig och full med getingbon och bi-samhällen så det mesta kasserades. Därav förklaringen varför hustrun tyckte det surrade i väggarna ibland.
På ovansidan av tegelfasaden hade fåglar vid olika tillfällen byggt bon vilket förklarar varför vi tyckte att det ibland luktade lagård runt huset.
När väl tegeleländet var nerslaget och bortforslat och det var städat runt huset började återuppbyggnaden.
Jag slog först på 45x45mm byggregel lodrätt med cc-60 på stommen. Lade i 45mm isolering och slog sen på 45x95 byggregel vågrätt med cc-60. Vi lade sen in 95mm isolering. Att vi gjorde så, isolerade om lott, var för att minimera risken för köldbryggor. Sedan på med vindpapp och efter det en 10-25mm vågrät regel/distans så att vi fick luftspalt bakom fasaden. Att det blev olika på beror på att vi passade på att jämna till det hela så att väggen blev rak och fin och på gavlarna i liv med övervåningens panel. Alla nedervåningens ruttna 70-talsfönster byttes mot moderna 3-glasfönster.
Jag har bemödat mig att placera alla nya fönster på samma djup i fasaden för att få få till ett enhetligt utseende. Djupet jag valde var 70mm från panelytterkant vilket tillsammans med fodrets 21mm ger ett totaldjup på ca 90mm. Fönstret sitter då på ett tillfredsställande djup så det skyddas hyfsat samt att huset inte ser hålögt ut.
Hela huset målades sedan om i en svagt grön nyans med vita knutar och foder. Det ser nybyggt ut! Vi är helnöjda.
När nu nästan en hel vinter gått ser vi att elförbrukningen(vi har framtidens uppvärmning, direktverkande el) är betydligt lägre. Jag ska kolla upp elförbrukningen lite noggrannare senare i mars för att summera denna vinter och jämföra med förra vintern.
Räkna med att det går lite tid och att man inte orkar slå ner en tegelfasad varje sommar. Det mesta av tiden gick åt till att plocka reda på och forsla bort all tegel. En hjälpsam hustru eller granne underlättar.
 
Tack, det var ett uttömmande svar. Risken är stor att det ser ut lika illa ut bakom den här tegelfasaden från 1974. Jag tror att det var Skanska som byggde husen och det fanns nog byggfusk även på den tiden. Ett alternativ kan ju vara att isolera från insidan, men det blir väl aldrig lika effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.