Hej!
Håller på att riva tapet. Det är minst 6 lager och 2 av dessa är målade. Yttersta lagret är tapet och den lossnar lätt. Övriga lager sitter som berget. Den innersta tapeten går knappt få loss. Tyvärr gick jag på för hårt och yttersta lagret (pappen) på gipsskivan åkte med den innersta tapeten. På några ställen är all papp borta så gipset är bart. Vad gör jag... vill absolut inte ha renoveringstapet då vi har det i hallen och tycker det är hemskt. Kan ej heller sätta upp nytt gips.
Ska jag fortsätta riva tapet ner till pappen eller ska jag riva så mycket det går och sedan bredspackla? Aldrig bredspacklat men tänker att det finns Youtube. Vilket spackel är enklast för en nybörjare? Väggarna ska målas förutom en där blir det mönstad non woven tapet. Tacksam för råd.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Så vitt jag vet är gips utan pappskikt väldigt ömtåligt så att man riskerar att lätt få skador på väggen.

Det går att måla och tapetsera utan att ta bort befintliga tapeter, det räcker att man tar bort det som är löst. Det är ju så man har gjort tidigare hos dig.

Rullspackel är nog det som rekommenderas till nybörjare.

Varför skulle renoveringstapet vara hemskt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Så vitt jag vet är gips utan pappskikt väldigt ömtåligt så att man riskerar att lätt få skador på väggen.

Det går att måla och tapetsera utan att ta bort befintliga tapeter, det räcker att man tar bort det som är löst. Det är ju så man har gjort tidigare hos dig.

Rullspackel är nog det som rekommenderas till nybörjare.

Varför skulle renoveringstapet vara hemskt?
Tack! Det lossnar där det spacklat mellan gipsskivorna. Satt så löst så kommer av i stora sjok. Kommer ta ner så mycket som lossnar och sedan köra primer och bredspackla. Finns nog inga genvägar inser jag 🤣. Aldrig testat rullspackel... ser ju inte för svårt ut. Vanlig hederlig spackel har jag gjort men inte på stora ytor.

Har både minus hörn och plus hörn och svårt få snyggt med renoveringstapet tycker jag.

Har satt renoveringstapet i hallen och tycker inte om känslan alls. Kommer ta ner den och nolla då det satt bröstpanel där innan.

Inser att det är bara inte finns genvägar för ett bra underarbete....
 
BirgitS
Poccas Poccas skrev:
Inser att det är bara inte finns genvägar för ett bra underarbete....
Så är det verkligen :)
 
  • Älska
Poccas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.