Hej. Måste riva taket på mitt utbygge då förra ägaren byggt helt utan luftspalt under taket som resulterat till mögel. Är låg taklutning så jag var inne på att bara använda papp eller Tp plåt. Det ligger idag plåt med pannimitation som inte är hundra i skarv mellan utbygge och hus. Mina frågor är då, kan jag "koppla" ihop luftspalten från stora huset med utbyggets eller hur gör man? Har det ngn nackdel att använda Tp som ytbeklädnad? Och underlagspappen ,hur långt in under hustaket måste den in för att man skall kunna sova bra om natten?
Mvh
20141212_073958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett låglutande tak så brukar man normalt använda papp som är gjord för låglutande tak, alt dubbelfalsad plåt.
 
Menar du underlagspapp och sen ytpapp? Tänkte på att det eventuellt var mer hållbart med plåt
 
Jag tror att man alltid har underlagspapp, även under ytpapp.

Jag vet inte vad som håller bäst av plåt och papp. Pappen är ju inte papp numera utan snarare någon gummi/bitumenlaminering.

Det jag tror du måste se upp med här är så att det inte bildas snöhögar på det platta taket som gör att vatten trycks upp under takfoten på hustaket. Så det innebär nog att du måste rätt långt upp med papp och plåtar.
 
Blir nog underlagspapp sen ytpapp när jag tänker efter för då är det nog lättare att få det tätt i skarven mellan taken. Då var det bara frågan om hur man gör med luftspalten under råsponten
 
Tänk bara på att om det är låglutande så kan ytpappen dels behöva vara av speciell kvalitet. Dels gäller speciella monteringsregler. Jag vet att tidigare krävdes att sådan papp skulle hellimas i varm asfalt. Tror att numera är det lite enklare, men skarvar som skall svetsas.
 
Framgår inte hur stor taklutningen är?????????
Vid under 14 grader skall man alltid använda sig av
Luftspalt ca 50 mm.
Brädat tak med underlagstakpapp och svetsad ytbeläggnings takpapp
eller falsad plåt.
Viktiga detaljer är att underlagsplåtar som går högt under det "äldre" taket
Enligt kravet skall plåt vikas tillbaka för att undvika att blåsten tar med sig regnvatten upp till det Äldre taket där det kan läcka in i huset.
Viktigt med ordentlig fotplåt där luftningen finns under denna i så bra storlek att luftningen kan ske.

Lycka till
LEnnart
 
Ta papp för platta tak. Det finns med klisterremsa i kanten. Lätt att lägga. Jag tog detta som underlagspapp och sedan pannor ovanpå för att få taket att bli enhetligt.

Se till att täta nederkanten ordentligt samt sidokanternas nederdelar. Det blåser mycket lättare in vatten där på det låglutande än uppför det branta vanliga taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.