Vi har en stödmur på vår sida om tomtgräns byggd i slipers som håller på att kasta in handduken.
Våran tomt är den högre och höjden varierar med upp till 1 meters höjd som mest.
Vi har tankar på att riva bort muren och helt enkelt slänta av då det är det billigaste och inte påverkar storleken på vår tomt nämnvärt.
Vi har tagit in offert på mur med L-stöd för att få koll på vad det ev skulle kunna kosta.
Muren skulle kosta en rejäl hacka samt att det är mycket berg på tomten så är risken är stor att det även måste sprängas för att få den på plats.

Grannen på den lägre tomten är emot en slänt då han anser att vattenavrinningen från våran tomt riskerar rinna mot hans hus.
Slänten skall självklart göras på våran tomt och jag har gjort klart att vi inte är villiga att lägga den summan pengar när det finns billigare alternativ och han är inte intresserad av att skjuta till några pengar heller.
Frågan är har jag rätt att göra en slänt trots att han inte samtycker?
Har jag några skyldigheter gentemot hans husdränering?

Någon mur nya stockar eller blocksten är vi inte intresserade av då vi vill ha en lösning som garanterat är problemfri länge.

Mvh
 
Alla har en skyldighet att ta hand om sitt eget dagvatten. Men det finns ju nån rimlighet i det kravet. Är det hårdgjord yta mot grannen eller självdränerande mark?
Kanske stenkista kan anordnas för att hålla grannsämjan kvar.
Eftersom höjden är upp till en meter kan det vara aktuellt med marklov.
 
henkepenk skrev:
Alla har en skyldighet att ta hand om sitt eget dagvatten. Men det finns ju nån rimlighet i det kravet. Är det hårdgjord yta mot grannen eller självdränerande mark?
Kanske stenkista kan anordnas för att hålla grannsämjan kvar.
Eftersom höjden är upp till en meter kan det vara aktuellt med marklov.
Det är souterängvillor "insprängda" i berg så det finns berg mellan husen. Därav risk för behov av sprängning.

Vi ska dränera i samband med att vi gör i ordning tomtgränsen. Jag har föreslagit att man kan kolla upp ev lösning med att gräva ner dräneringsrör nedanför slänten och koppla på dessa mot vår dräneringsbrunn.
Tycker dock inte att vi ska behöva stå för merkostnaden för ett såndan lösning?
 
Det finns en hel del trådar i ämnet sen tidigare. Grannen ska inte behöva betala för att slippa ett ökat inflöde pga en markåtgärd som du vill göra.

Du har alltså en skyldighet att inte öka grannens behov av husdränering.

Går det att göra ett enkelt dike, på din tomt, nedanför slänten?

Kanske kan ytan innanför slänten planeras om så att den lutar från slänten?
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Görs det en bedömning om det faktiskt ökar påfrestningen på hans dränering i samband med sökandet av t.ex. marklov?
Min uppfattning är att han intresserad av att få det åtgärdat på ett ''snyggt'' sätt och risken för ökat vattenflöde till viss del är svepskäl.
 
harry73
Din granne har rätt att du ska ta hand om ditt eget vatten och att du är ansvarig för höjdskillnaden och får bekosta den men det är inte mycket vatten som rinner ner för en 1m hög slänt. Även om det är besvärligt för grannen om han hela tiden för jord från slänten på sin uppfart.

Vad tänkte du göra med slänten? Planterar du buskar, då ska det regna ordentligt innan dropparna öht når marken, och borde man få en bra fördröjning som gör att vattnet kan infiltrera i slänten.
Även marktäckare eller för den delen gräs gör mycket.

Sätter ni någon typ av kantskydd i tomtgränsen (som är högre än marknivå) kan vatten och jord inte spola på din grannens tomt.

Jag föreslår att du kollar med kommunen när du behöver marklov, skulle det bli problem med marklov då sänker du slipersmuren så mycket du får utan marklov och släntar av höjdskillnaden på din tomt. Se till att slänten inte är för brant, så att den tar samma mark i anspråk som den hade gjord för hela höjdskillnaden.

Nu är belastningen på muren mindre, så den håller lite längre, och skulle den ge vika blir det mindre skador på era tomter. Muren mot grannen blir inte snyggare, och det är bra att han förstår att om han vill ha en snygg lösning får han bidra i tid eller pengar.
Efter nåt år kan ni ytterliga sänka muren till grannens marknivå och ta bort muren helt. eventuellt sätter ni då en rabattkant i tomtgränsen http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Rabattkant-tra-2000036172/
 
Vart tar vattnet vägen idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.