Hej,

Vi har fått möjligheten att köpa en tomt vi älskar, på den står en sommarstuga på 38 kvadrat, i trä, enplans. El och vatten finns men inte toalett. Bygg på 60-talet. Det ligger ganska lantligt.

Känns som 108456 saker att tänka på här och jag får lite kortslutning.

1, vad kostar det att riva? Rivningslov osv?
2, får man lov att riva efter man byggt det nya, alltså bo i sommarhuset medans man bygger?
3, kan man på något vis koll som man får lov att bygga ungefär det vi tänkt oss innan vi köper tomten?
4, herregud, vad mer ska vi tänka på?

Tack
 
Redigerat:
På kommunens hemsida så finns ofta en god vägledning att börja med. Boka när du läst ett möte med kommunen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kolla med kommunen vad som gäller angående rivningslov och byggnadslov.
 
På kommunens hemsida kan du oftast hitta situationsplanen för din tomt.
Där framgår hur stort du får bygga, höjd på byggnaden etc
 
Jag rev nyligen en sommarstuga på drygt 50 kvadrat, och det kostade mig drygt 5000 för containrar och släphyra, samt några dagars ganska roligt arbete med tigersåg och gigantisk kofot. Containrar för allt trä, sedan körde jag resten (isolering, takpapp, plåtar, mattor...) till den kommunala tippen med släp, ordentligt sorterat. Det rivna huset hittar du på instagram under aframe_blekinge

Slutsats: Är man villig att arbeta lite är det billigt att riva ett litet trähus. Rivningslovet var inkluderat i bygglovet.
 
  • Gilla
Lucylopp och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vi närmar oss nu att faktiskt köpa den här tomten, känns otroligt roligt men skå lite läskigt!! Lär komma fler frågor!!
 
L Lucylopp skrev:
Tack för alla svar! Vi närmar oss nu att faktiskt köpa den här tomten, känns otroligt roligt men skå lite läskigt!! Lär komma fler frågor!!
Jag har hört att man ska börja med att söka rivningslov och sen byggnadslov. Och att man kan bo kvar i det men det förutsätter ju att ni lägger nya huset på annan plats :).

Bäst är ju så klart att prata med kommunen kanske olika i olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.