Har två skorstenar och vill ta bort den ena. Eller rättare sagt, jag vill ta bort murstocken upp till taket men gärna ha kvar skorstenen ovanför för det estetiska. Är det tekniskt möjligt? Stötta upp den på nåt sätt på vinden medans man plockar bort den nedanför.
 
Kan bli problem!
Beror först och främst på hur bärande väggar är konstruerade.
Sitter bjälkarna mot skorstenen så murstocken bär upp dem?
Är det så, då kan du knappast röra skorstenen.
Ett annat problem är hur stor skorstenen är. Sten väger och en skorsten kan väga massor! Även delen som sticker ut genom taket väger en hel del.
Finns det möjligheter att på ett säkert sätt stötta upp den?
Är du det minsta osäker så bör en byggnadsingenjör titta på skorstenen och bedöma om din idé är genomförbar.
 
Bjälkarna sitter inte emot murstocken. Själva murstocken är ganska stor men skorstenen ovanför tak är inte överdrivet stor, inte större än en "vanlig" skorsten till utseendet åtminstone.
 
Om du räknar med att varje tegelsten väger ca 2 Kg och sen tillkommer bruket som håller ihop skorstenen. Det är "bara" att gå upp på taket och kontrollera hur många sten det är på varje skift. Då får du ett hum om vikten som du måste kunna stötta upp, om du river resten av murstocken.
 
thomas33 skrev:
Om du räknar med att varje tegelsten väger ca 2 Kg och sen tillkommer bruket som håller ihop skorstenen. Det är "bara" att gå upp på taket och kontrollera hur många sten det är på varje skift. Då får du ett hum om vikten som du måste kunna stötta upp, om du river resten av murstocken.
Tyvärr har jag plåt på utsidan så jag har ingen aning om hur många sten det är.
 
Isåfall borde det väl vara enklare att riva väck alltihop o sen be en plåtslagare att köra en fake som bara består utan en plåtklädd trästomme?
 
MagnusSt skrev:
Isåfall borde det väl vara enklare att riva väck alltihop o sen be en plåtslagare att köra en fake som bara består utan en plåtklädd trästomme?
Är det verkligen enklare? Än att "bara" stötta upp nuvarande skorsten på vinden?
 
Att bygga en fejkskorsten är med största sannolikhet ett mycket litet och enkelt jobb jämfört med att riva en riktig skorsten. Att riva skorstenen underifrån utan att biten ovan tak skadas är med största sannolikhet ett mycket större jobb än att riva hela skorstenen uppifrån. Murade tegelstenar håller inte ihop speciellt hårt. Små rörelser kan lätt få bruket att spricka. Jag skulle inte riva en fungerande skorsten, men om den skall rivas bör hela rivas.

Erik
 
Avemo skrev:
Att bygga en fejkskorsten är med största sannolikhet ett mycket litet och enkelt jobb jämfört med att riva en riktig skorsten. Att riva skorstenen underifrån utan att biten ovan tak skadas är med största sannolikhet ett mycket större jobb än att riva hela skorstenen uppifrån. Murade tegelstenar håller inte ihop speciellt hårt. Små rörelser kan lätt få bruket att spricka. Jag skulle inte riva en fungerande skorsten, men om den skall rivas bör hela rivas.
Allt handlar ju om kostnaden. Riva kan jag göra själv till ingen kostnad, tillverka en fejkskorsten kostar sannolikt ett flertal tusenlappar.
 
Må så vara, men kan du stötta upp delen över taket själv utan kostnad? Om delen ovan tak väger till exempel 400 kg, vad skall du fästa för typ av beslag i den? Vad skall bära upp vikten? Den kan inte hänga i taket och det lär inte heller vara klokt att låta övervåningens golv bära tyngden. Antingen måste något förstärkas eller också måste en stötta gå på den plats där skorstenen stod innan. Den är svår att få dit innan man rivit skorstenen.

Erik
 
Det är ju det jag skriver här och frågar om...
 
I vårat hus var skorstenen riven så bara vindsdelen och det som stack ut på taket var kvar. Vi har ett stenhus. Lösningen i detta fall var att flera stålbalkar var instuckna genom stocken o vilade på tegelväggar somvar inärheten! Nu är hela rasket rivet dock. Kan ordna en bild
 
Går det inte att få av plåten som sitter på skorstenen hel? Då kan du använda den till en attrapp när skorstenen är riven.

Erik
 
En kompis till mig bytte skorsten i sitt hus för några år sedan, det var ett jäkla jobb, tänk dig noga för innan du river din skorsten, kan lova att du får jobb i alla rum där skorsten passerar, skitigt överallt med...
 
xdigger skrev:
En kompis till mig bytte skorsten i sitt hus för några år sedan, det var ett jäkla jobb, tänk dig noga för innan du river din skorsten, kan lova att du får jobb i alla rum där skorsten passerar, skitigt överallt med...
Det ser jag som ett litet problem jämfört med det estetiska utanpå. Då jag har två skorstenar så "måste" den yttre delen vara kvar, eller något annat sättas upp istället, annars kommer det se rejält konstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.