Hej!
Ska börja riva golvmattan i hallen på bottenvåning. Har rivit en liten kant och blev osäkert vad det är för lagg/laggar under den.
Vi köpte huset i början av året så jag har inga uppgifter när den nuvarande plastmattan lades in. Huset är byggt 1964. Huset är en 2 plans hus, utan källare, byggt på betongplatta.
Började oroa mig om det är asbest.
Uppskattar varje tips/råd, Tack!

Mvh, Erion
 
  • Skadat golv med avskalad yta, plywood och betong synliga, nära vitt listverk och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på golv med laminat bredvid ofullständig betong, byggprojekt med synliga märlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparationsarbete på golv, där betong och kakel möts, med en spatel och ojämnt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du ta bort mattan? Ang asbest så kan du bara säkerställa genom provtagning
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej!
Problemet är att golvet är ojämnt på vissa ytor, på 3 ställe 7-9mm högre än resten av golvet. Skulle jag lägga flytspackel över plastmattan för att avjämna ytan då kommer golvet upp på en nivå där efter jag lägger parkettgolvet blir golvet jämt med tröskeln och högre än på de andra 3 rum man kommer in från hallen, inte så snygg eller proffsig tycker jag.
Har skickad in lite damm för asbest test till Previa, fick svar igår att det inte visade asbest i, men jag hade en bekant på besök, han har jobbat inom byggbranschen förut och han trodde att det såg som asbest, om inte limmet, det svarta lagret kunde vara asbest. Blev lite osäkert igen, om jag inte har tagit tillräckligt med damm massa eller om han ha det fel.
 
Hur gammal är plastmattan? Det syns inte så bra, men jag tycker att den liknar en matta som fanns i vårt förra hus och var lagd på 90-talet. Asbest förbjöds 1982.

Allt svartlim innehåller inte asbest, så det går inte att ”se” att det är asbest i limmet.
 
Hej Mrsnhp, Jag vet inte när mattan lades in, köpte huset i början av året. Har inte särskild bra kontakt med tidigare ägaren då han är lite otrevlig att prata med, jag bry inte om att kontakta honom.
Jag tänker att laboratoriet borde hade visat om det var asbest så jag har också funderat om det kan var mögel det mörka lagret eller nån typ tjära/fuktspärr.
Har små barn hemma, är lite oroligt att jag bara sprider skiten överallt.
 
den mattan var populär i slutet på 90-talet
 
Skicka på analys så slipper du oroa sig. Knappast mögel under en matta…
 
T tergo skrev:
den mattan var populär i slutet på 90-talet
Tack så mycket för info!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka på analys så slipper du oroa sig. Knappast mögel under en matta…
Jag har gjort det, skickade till Previa och fick svart att det inte visade asbest på provet. Men som jag har nämnt i tidigare inlägg, hade en bekant hemma som tittade på det och han trodde att det sågs som asbest, men det behövs inte vara det bara för han trodde det.
 
Case closed!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
"Lite damm"? Osäkert vad du fick med i provet. Du behöver ju skicka in en provbit genom alla lager inklusive limmet om du ska kolla allt. Testlabben brukar ha en anvisning om hur provet ska tas.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
"Lite damm"? Osäkert vad du fick med i provet. Du behöver ju skicka in en provbit genom alla lager inklusive limmet om du ska kolla allt. Testlabben brukar ha en anvisning om hur provet ska tas.
Jag lyckade inte skrapa mycket utav den mörka lagret, men annars har jag skickat två olika påsar, där en bit av plastmattan och sen lim och damm som uppkom från skrapning. Borde räcka, eller? Är Previa bra för såna tester, jag själv vet inte, sökte upp på internet och från alla resultat av olika lab, jag kände igen Previas namnet men vet inte vad de gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.