Hej!

Håller just nu på att renovera ett rum, huset byggt 1962.
Har rivit ut allt utom plastmattan, som jag började med nu. Den består av kvadrater 25x25 cm.
Jag har tagit bort några plattor som lossnade lätt, men det blir kvar en svar smet (lim, tjära?) hyfsat torr.
Under är det betongplatta på mark, ska det vara någon fuktspärr mellan betongen och det nya golvet?
Frågan är om man ska riva ut den, eller ska man låta den ligga kvar under det nya golvet?
Om man ska ta bort det, finns det någon lämplig metod att ta bort limmet/tjäran? Slipa? Lösningsmedel?
Tacksam för hjälp!

Mvh
Sevens
 
  • IMAG0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har liknande asfalt/tjära hemma och valde att fräsa bort den då jag dels tror att den bidrog till en del av det doftade unket i lägenheten dels att jag vill ha alla rum betongrena innan jag fixar iordning dom igen.

Se bara upp med asfalten/tjäran då den kan innehålla asbest...
Går att skicka in på prov om man vill vara säker.
 
Golvbeläggningen är inte plastmatta utan vinylplattor. På 50 och 60 talet limmades det med isotol som som sagts här kan innehålla asbets. Ett alternativ är att lägga på ett lager spackel ovanpå sen Fuktspärr = folie som alltid skall ligga under parkett om bjälklaget ligger på mark
 
Hade garanterat slipat och fräst bort tjäran då det i annat fall kommer att lukta ganska illa.

Har nyligen gjort detta på 80kvm i en källare och den unkna lukten försvann när det blivit betongrent... Fräscht...
 
Klart det går att fräsa men man skall vara medveten om att om du blandar in ett proffs kan du åka på en asbetssanering och det kostar skjortan. Skall du fräsa skall du göra det själv men använd mask och täta alla dörrar som går från rummet så du inte sprider skiten i hela huset
 
Vad är det bästa att fräsa med? Rummet är ca: 10 kvm

Mvh
Sevens
 
Betongfräs kopplad till grovdammsugare/stoftavskiljare hade jag nog valt. Det dammar något fruktansvärt under betongfräsning.
Jag använder själv Biltemas halvmask. Ett par heltäckande skyddsglas för att slippa damm i ögonen och självklart hörselskydd.
Med riktiga prylar bör själva arbetet inte ta mycket mer än 2 timmar. Jag har varit snål och använt vinkelslip med diamantklinga utan grovdammsugare och då tar det ca 1 timme per kvadratmeter...
Dock tar det lite mer tid om du även skall ta bort det sista i hörnen.
När du plastar dörren så rekommenderar jag att du plastar 2 ggr (dubbla lager) då slipdamm lätt letar sig ut genom minsta glipa...
 
Hej!

Tack för bra tips! Var det asbest i det limmet? Vågar man gå på och slipa själv om det är det?

Mvh
Sevens
 
Hur gick det med detta? Jag står inför ett liknande projekt...
 
Hej!
Oj, har missat att du frågat... Jag fick tag i en sanerare som hjälpte mig till rimligt pris. Han hade all nödvändig utrustning, och plastade väl. Dammade knappt alls.
Mvh
Sevens
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.