Håller på att planera för en köksrenovering och funderar på hur vi ska göra med golvet. Nuvarande kök består av köksdel och matsalsdel, där köket har plastmatta och matsalsdelen har parkett som är lagd ihop med nästa rum (vardagsrum).

Frågan är hur mycket jobb det kan bli att riva ut befintligt golv för att lägga nytt golv jämfört mot att lägga nytt golv ovanpå befintligt. Vill helst undvika det sistnämnda då det isåfall blir höjdskillnad mot angränsande rum och vi vill helst undvika trösklar...

Jag vet inte om golvet är limmat eller hur man brukade lägga golv på 70-talet (huset byggt 1970), men jag har sett att det sitter spik på ett par ställen ytterst på golvytan (se bilder i länken nedan).

Två bilder på parkettdelen: http://imgur.com/a/EY5ew

Någon som har en aning om hur det kan tänkas se ut under? Plastmattan ser ut att vara limmad på någon skiva, typ spånskiva eller liknande. Sen om den ligger direkt på bjälklaget eller ovanpå annan skiva har jag ingen aning om. Under golvet är krypgrund.
 
Åsa Lund
Ser på bilden ut som om delen som är spikad år någon slags tröskel eller avslutningslist?
Skulle tro att parketten är löslagd, dvs inte spikad fast i underlaget.

Generellt ska man ta bort alla material som inte tillför något i den kommande konstruktionen. Dvs ta bort plastmattan om den inte ska synas mer. En plastmatta från 70-talet som ligger kvar under nya ytskikt kan avge massa kul emissioner som påverkar inomhusluften och ger Sjuka-Hus-sjuka.
 
Åsa Lund skrev:
Ser på bilden ut som om delen som är spikad år någon slags tröskel eller avslutningslist?
Skulle tro att parketten är löslagd, dvs inte spikad fast i underlaget.

Generellt ska man ta bort alla material som inte tillför något i den kommande konstruktionen. Dvs ta bort plastmattan om den inte ska synas mer. En plastmatta från 70-talet som ligger kvar under nya ytskikt kan avge massa kul emissioner som påverkar inomhusluften och ger Sjuka-Hus-sjuka.
Det man ser på närbilden är där parkettdelen möter plastmattan. Över där sitter en metallist som döljer skarven. Jag har även sett att det sitter ett par spikar där parketten slutar mot en altandörr.

Ja förhoppningen är ju att parketten inte är limmad eftersom det troligtvis medför massa extrajobb... Vad gäller plastmatten är jag orolig att det blir lite jobb då den är limmad på nån slags skiva som jag inte riktigt vet vad den ligger mot.
 
Åsa Lund
Du gör som du vill...
Vill du inte ta bort plastmattan för att det är för mycket jobb så låt den ligga kvar. Men var medveten om risken det medför för inomhusklimatet
 
  • Gilla
FreddanKba
  • Laddar…
Bad en snickare som jag känner komma över och kolla lite på det i hopp om att bringa lite klarhet i golvet.. Han trodde att parkettdelen är 22 mm och limmad direkt på bjälklaget och att plastmattan är limmad även den mot bjälklaget (dvs skivan som plastmattan ligger mot). Skulle enligt honom inte vara några problem att riva upp golvet, limma dit nya skivor och sedan nytt golv på det, så det lutar just nu åt det.

Tog en titt på de gamla papper som finns på huset, främst den tekniska beskrivningen från 1970 då huset byggdes.. Där blir jag inte riktigt klok på vad bjälklaget egentligen består av.. Svårt att utläsa vad bottenbjälklaget består av då 2" x 9" ser ut att tillhöra mellanbjälklag, men det är ju knappast så att botten består av 3/4" plus 2" bara...
Teknisk ritning av bjälklagskonstruktionen i ett hus från 1970 med dimensioner och beskrivning av material.

Edit:
Hursomhelst så insåg jag just att jag har ju en lucka ner i krypgrunden från en klädkammare i ett hörn av huset. Där ligger liknande plastmatta som i köket, och lyfter jag luckan så ser det ut som att den ca 1-2 mm tjocka mattan är limmad mot en lika tjock skiva av något slag vilken i sin tur ligger på ca 22 mm råspont vilken i sin tur ligger mot bjälkarna under såvitt jag kan se.

Får nog ta och såga upp en liten bit i parketten ifall jag vill se hur den ser ut istället för att gissa... Men när jag sedan ska bygga upp det nya golvet så är frågan vilket underlag som är bäst. Vill ju helst komma så nära som möjligt i nivå med befintligt golv, så att lägga 22 mm golvskiva blir för högt men jag vill samtidigt inte att det finns risk för sviktande golv. Kan tänka mig att en lösning är att lägga in kortlingar för att förstärka upp mellan bjälkarna som ska ligga CC 60.

Om nån har nåt tips eller tycker att mina tankar låter helt galna så får ni gärna kommentera :)
 
Redigerat:
Myresjöhus?
Mitt är byggt 71
Det var plastmatta i alla orörda rum utom vardagsrummet där det var det parkett som din.
Alla mina golv var limmade på masonit, så jag har bara borrat ett hål och mätt tjockleken och sen kapat allt med cirkelsåg.
Tog ett par timmar att riva 30m2 i vrum och lasta prydligt på kärran
 
Vårt hus är från -74 och har golvspån, dvs ingen större skillnad mot dagens konstruktioner. Har rivit ett par plastgolv för hand vilket är tungt. En golv hyvel gör jobbet mycket enklare.
22 mm golvspån i botten + ytskikt tycker jag är ett minimum. Har ett 21 mm massivt ekgolv i köket vilket är trevligt, men inte lika stumt som 22 mm golvspån.
 
arneri68 skrev:
Vårt hus är från -74 och har golvspån, dvs ingen större skillnad mot dagens konstruktioner. Har rivit ett par plastgolv för hand vilket är tungt. En golv hyvel gör jobbet mycket enklare.
22 mm golvspån i botten + ytskikt tycker jag är ett minimum. Har ett 21 mm massivt ekgolv i köket vilket är trevligt, men inte lika stumt som 22 mm golvspån.
Har undersökt vidare och sågat upp en liten ruta i golvet och konstaterat att plastmattan i köket ligger limmad på vad som ser ut att vara 22 mm golvspån vilken ligger direkt mot bjälklaget. Intilliggande parkett i matsalen är en skiva på ett par mm vilken sitter på en massiv träbit som i sin tur då ligger direkt mot bjälklaget under.

Efter att ha gått igenom projektplanen och räknat så inser jag att jag inte kommer orka/hinna riva ut allt för att sen lägga nytt golvspån och parkett på den (det blir ju ändå nivåskillnad mot angränsande rum). Så det får bli den enkla vägen; lägga ny parkett ovanpå (möjligen hyra en mattstripper och ta bort plastmattan och sedan spackla eller lägga något under för att komma i nivå med parketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.