Hej! Bor idag i en villa med dubbelgarage som har övervåning och en jordkällare i anslutning. Garaget står på en gjuten platta och väggarna är uppbyggda av lecablock upp till andra våning. Vi vill öppna upp och få in mer ljus i trädgården så då kom vi på idén att ta bort övervåningen. Är detta genomförbart till ett rimligt pris ? Går det behålla det gamla taket ? Eller är den enklast att riva allt å bygga nytt ? (Detta vill vi helst inte) övervåningen är eftersatt och är i behov av en del renovering både inuti och utanpå speciellt fönstren. Tack på förhand
 
  • Villa med ett tvåvåningsgarage uppbyggt av lecablock, övre våningen med fönster, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglov på det med allt vad det innebär.
Bättre och renovera och hyra ut :)
 
Mjo det med bygglov viste jag. Hyra ut är väl inte jätteintressant. Kommer enbart bo här i något år till. Mest för att det ska se trevligare ut men det kanske inte betalar sig heller
 
Nu vet jag inte hur det påverkar tomten med ljus osv. Men jag hade aldrig rivit en hyfsat användbar yta bara sådär, om jag var köpare så hade det höjt värdet om det fanns kvar.
Men jag vet ju inte heller det du vet om gården i övrigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tänkte mest att man får plats med mycket hyllor för tex flyttlådor å sådant där trappan är idag. Solen går ner snett bakom garaget så uteplatsen vi har blir skymd av det hela. Kan lägga in en bild hur det ser ut längre ifrån finns en del förvaring inne i huset också. Blir mest fyllt med skit om jag ska va ärlig
 
Såhär ser det ut lite lägre ifrån. Flytta uteplats kanske ni tänker. Finns ingen vidare plats för det bakom huset tyvärr å där finns även grannhus som man inte vill glo in i
 
  • Bakgård vid skymning med hus, uteplats, parkerad bil och skottkärra, omgivet av höga träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en trädäck uteplats med trädgårdsmöbler framför ett hus, med grannhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av ett bostadshus och en garagebyggnad med några tända lampor och en bil parkerad framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni bara bo där något år till så känns det väl som ett ganska onödigt projekt att dra igång. Från idé, ritning, bygglov, rivning och till återställning hade jag nog räknat med minst ett halvårs arbete varav ganska mycket väntetid och planering.
Ska ni sälja under nästa vinter spelar uteplatsen och solens bana ingen större roll, de flesta har nog inte stenkoll på väderstreck, (även om man alltid bör ha en kompass med på visningar!)
Näste ägare som kanske ska bo där längre kanske ser en jättefördel att det finns en perfekt gäststuga på garaget.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Jag ser bara ett blivande snickeri:love:
Och jag tänker att ni inte vet vad köparen värdesätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.