Hej!
Jag har rivit ner det gamla kaklet i köket och ska sätta ner nytt. Jag undrar om jag måste få ner ALLT gammat fix eller om man kan lämna det som sitter mycket hårt. se bilen.
 
  • DSC_0369.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju svårt att sätta nytt om du har en öjämn yta men det är svårt och se hur pass mycket det sitter kvar...

Ju mindre plattor/mosaik du ska sätta ju viktigare är det att underlaget är slätt...

Är det gipsvägg så är det många ggr lättare att ta bort gipset och ersätta med nytt men nu har du ju redan fått bort plattorna så då är det bara och gå på med en spackel och försöka hugga bort så mycket fix du bara kan...
 
Tack för hjälpen!
Om jag får en liten skada på gipsskivan (om det ej gått igenom skivan), behöver jag spackla den eller är det bara att dra över med fix?
 
Det funkar att spackla upp med fixet...

Lycka till...
 
Tänk på att det blir svårare att få kaklet rakt. En del av plattorna måste hänga i fixet kanske 2-3 mm från gipset. Annars blir en del placerade djupare än dessa som man limmar mot det gamla fixet.

Jag skulle försöka få det så jämn som möjligt.
Proffs som Paul klarar av att fixera dessa rakt. Men det gör inte vi dödliga. :(
 
Tack för alla tips...jag lägger upp en bild på resultatet när det är klart ;)
 
Behöver jag använda någon form av primer på gipsskivan?...funkar vanlig väggfärg?
 
Behöver inte primas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.