Hej!

Vi har köpt en stor tomt tillsammans med ett annat par och den ska vi stycka och sedan bygga varsitt hus. Är det någon som vet hur det fungerar med pantbreven och lagfarten då man styckar tomten och river huset?

Vi hade tänkt att riva några veckor innan vi bygger. Ska man vänta med att officiellt stycka tomten till precis innan man ska riva och bygga eller har det ingen betydelse?

Tack på föhand för svar!
 
Styckningen är det väl bra att få klar innan ?

Ni kan ju tex inte få bygglov på den avstyckade delene innan det är klart (väl?)

Rivninglovet är ju separat så det torde ni kunna ansöka om oavsett styckning...

/K
 
Styckar du tomten genom klyvning eller avstyckning?

I vilket fall är det mest sannolika att pantbrev måste dödas, om inte marknadsvärdet på den tomt som anses vara den "gamla" överstiger värdet på uttagna pantbrev.
 
Klyvning och avstyckning? Kände inte ens till termerna, mycket är nytt för mig.

Vi har redan fått ett preliminär nybyggnadskarta och vi har fått rivningslov. Min fråga, som kanske är dum, är om vi måste lägga om lånen på hus och tomt när styckningen (dvs att vi fått två fastighetsbeteckningar) är klar? Eller är det upp till oss fyra som nu äger den tillsammans att välja när vi gör detta?
Känns som att det vore logiskt att göra det när vi har rivit det gamla huset och ska börja att bygga varsitt.
 
Styckar man kan man be att få den nya delen fri från inskrivna panter (minns inte exakta termen nu). Det innebär så vitt jag har förstått att alla pantbrev ligger kvar i den gamla fastigheten utan krav på dödning.
 
"Dolores",
har ni lån på fastigheten eller är det pantbrev sen tidigare som ligger obelånade?

Om ni har lån så kolla med er kontaktperson på banken. De kan ordna allt. Ev. så kommer de då vilja ha en värdering på den fastigheten som ska behålla pantbreven.

Mvh
 
"klyvning" är ovanligt, men kan ske om ett antal personer äger en fastighet solidariskt, dvs att ni alla äger den med 1/4-del var. Avstyckning är den överlägset vanligaste formen och innebär att man bryter loss en del från den ordinarie fastigheten - stamfastigheten.

Stamfastigheten behåller då fastighetsbeteckning, pantbrev m.m. om inte annat särskilt överenskoms eller åtgärdas.

Hur det funkar vid fastighetsklyvning vet jag faktiskt inte.
 
Tack allihop för era svar :)
 
-MH- skrev:
Styckar man kan man be att få den nya delen fri från inskrivna panter (minns inte exakta termen nu).
"Relaxera" är termen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.