Vi har bestämt att riva det gamla oisolerade 1700-tals torpet som vi bor i och bygga ett nytt timmerhus i samma stil. Tillverkaren som vi varit i kontakt med har skickat offert på det planerade nya huset enl. följande:

Timmerstomme 95*195mm

TAK
Betongtegel Örebropannan ytb
Nockpannor
Ströläkt 15*50mm
Tegelläkt 25*50mm
Regnvattensystem
Underlagspapp
Råspont 17*95mm
Mögelstopper
Vindskivor
Vattplåt
Takfotsbrädor 21*120mm
Limträåsar
Takstolsben 45*195mm
Regel för isolering 45*95mm
Isolering 30cm
Plastfolie 0.2mm
Allmogepanel 13*120mm

VÄGG
2st innerväggar i timmer 95*195mm
Reglar för isolering yttervägg 45*145mm
Glidvinklar
Vindpapp
Isolering 145mm
Osb Träfiberskiva+gips yttervägg
Plastfolie 0.2mm

INNERVÄGG
Regel 45*95mm
Osb Träfiberskiva
Gips
Isolering innervägg 95mm
6st innerdörrar allmogespegel

ÖVERVÅNING
Mellanbjälklag 45*195mm
Golvspån 22mm
Trappa inkl. räcke och handledare

ÖVRIGT
Impr. virke till entré
Stolpar till tak
Fönster 3-glas spröjsade UB
Ytterdörrar 2st
Utv foder 21*120mm
Drev
Syllpapp
Sylltätning
Inv. lister och smygar

Huset är planerat att bli 11*7,2m, 1 ½ planshus.
Priset för detta, utan frakt och montage beräknas bli 495.000 kronor inkl. moms...
Ja, så till frågan;
I mina öron låter detta billigt och bra, men det är ju alltid smart att höra sig för... Vad tycker ni?!
Mvh
Liza
 
Är det där en komplett leveransbeskrivning som du infogat? Hur ser det ut med grunden tex? Har de entreprenader för el,vatten avlopp med mera? Ingår några som helst vitvaror ,sanitetsporslin, köksinredninga med mera?
Gör ni allt montage själva eller ingår en "stomresning"?

Det du beskriver är alltså enbart material till huset? Då bygger ni själva upp det elle rvia entreprenörer?

Ville bara förtydliga frågan lite? :)
 
Ja, det är leveransbeskrivningen.
Inget mer än det som radades upp ingår, inga vitvaror, ingen grund, inget arbete, leverans o.s.v

Vi har fått offerter på grund och montering också.... De ser ut så här;


Objekt: Gjuten platta på mark med golvvärme
Omfattning: Isolerad platta på mark 7200*11000mm
Ingår i offert: Bortschaktning av jordmassor ca 30cm, Uppfyll av Kapillärbrytande material. Dränering runt plattan till stenkista.
Montering av prefap kantelement samt 20cm frigolitisolering i botten
Gjutning av plattan 100mm tjocklek, 200mm i voter samt under bärande mellanväggar. Plintar till verandastolpar
Golvvärme typ Wirsbo med fördelare. Vatten samt avloppsledningar enligt planritning draget i plattan till 1m utanför husgrund.

Till en kostnad av kronor ca: 190.000:- inkl. moms




Objekt: Timmerhus 7.200*11.000mm utv mått
Omfattning: Montering av timmerstomme samt erfoderliga bärande mellanväggar
Montering mellanbjälklag 45*195mm bjälkar
Montering limträbalk, takstolsben, råspont samt underlagspapp
Insättning av 2st ytterdörrar och 14st fönster exkl drevning
Uppsättning av verandastolpar samt verandatakkonstruktion. Råspont+upapp

Till en kostnad av kronor: 74.875:- inkl. moms




Ja, det är det vi vet så här långt.
Vi har borrad brunn och pappa är brunnsborrare så han kan fixa sådan anslutning, trekammarbrunnen är nedgrävd och avloppsstam är grävd upp till huset.

Vad vi inte har offert på är ju allt VVS arbete inne i huset sen och el-jobben.

Ja, nu tycker ju jag att grunden verkar onödigt dyr... det kanske ska kosta så mycket?
:-/
Tyvärr så är ju inte vår arbetsinsats något att räkna med... Visst, vi byggde stallet helt själva och det blev förvånansvärt bra, men nja, detta ska jag nog inte ge mig på... Jag kan bära brädor och assistera... Kanske spika lite om någon pekar var spiken ska sitta, men till större nytta än så är jag inte....
Men man lär så länge man lever ;D
 
Personligen tycker jag grunden är dyr men har bara ett pris att jämföra med som jag själv har fått där vi gör jobbet själva ,men köper allt material inkl betong och element samt armering,kantbalkar,isolering med mera för att göra en komplet platta med ingjuten golvvärme.För det på ca 80-85 kvm betalar vi i runda slängar 50 000:- .
Jämför man med entreprenörer hos husfirmorna så ligger en platta på 80-90kvm färdig på ca 200 - 220 000 vad vi fått pris på ,så visst finns det mjlighet att tjäna in pengar på plattan om man kan göra jobbet själv. Kolla med lokala firmor som sysslar med det och se vad ni kan få för pris hos dem för en komplett färdig platta.
 
Oj då!
Ja, det var ju en VÄLDIG skillnad.
Jag har redan förstått att det var ett dyrt pris för grunden, jag har sett flera andra på denna sida som fått det billigare, även via firmor.
Nu är ju varken jag eller min sambo tillräckligt duktiga, eller har tillräckligt med tid för att göra det själva, men man vill ju se till att man ändå sparar så mycket det går.

Vi bor utanför en mindre ort och dem vi fått offerten ifrån är en liten firma här ute i skogen, vi trodde att de skulle vara billigast, men man får ju kolla runt helt enkelt.
Vi har tänkt att låna så lite det går och sedan ta inredningen bit för bit. Inte kul när man är nybörjare... :-/
 
För att ge ett perspektiv: För att bygga ut vårt befintliga 90 kvm stora hus med 4 X 7,5 meter (dvs ca 60 kvm i två plan) betalar vi 970 000:-. Då ingår visserligen lite ombyggnader på insidan också och två badrum men ändå ni får ett helt hus för under 800 000:- slå till vetja! Fast kolla det där med grunden först!
 
Hemmakatten
Aiyamornie skrev:
Vi har bestämt att riva det gamla oisolerade 1700-tals torpet som vi bor i och bygga ett nytt timmerhus i samma stil.
Skall ni bara riva det gamla torpet? ??? Timmerstugor från 1700-talet kan det ju inte finnas så många av...
Går det inte att renovera och isolera torpet? Eller att åtminstone spara torpet o ha som gäststuga eller så. Helt risigt kan det ju inte vara eftersom ni bott där. Om ni verkligen inte alls vill ha det kvar, går det inte att sälja eller ge bort? Skansen, någon hembygsförening, bygdegård eller bara till någon som tycker om dessa gamla hus. :) Vore väldigt tråkigt om ni bara rev det och körde det till tippen.
 
Hade nog inte tänkt köra det till tippen... Kollar alternativ för fullt.
Tanken från början var att renovera huset, men jag lovar! Det kräver mer tid och kunskap än att bygga nytt.
För att förklara lite närmre:
Torpet är alltså byggt i mitten av 1700-talet och jag måste väl säga att det är i original-tappning. Vi har bara ca. 10m[sup]2[/sup] som är över 180cm till tak. Det blåser mellan golvspringorna på undervåningen, murstocken är sprucken, elledningarna ringlar som serpentiner på väggarna, planlösningen är värdelös och det är svårstädat.... rasar sågspån från taket så fort man stänger en dörr. Handgjorda englasfönster som inte går att öppna... räcker det?
Visst har vi funderat på att bygga nytt någon annanstans på tomten, men detta är dels bästa läget, och dels så har vi borrad brunn och avlopp framdraget till den här platsen.
Så, alternativen för denna, ändå ganska charmiga stuga är ju antingen någon som vill köpa den och flytta den (en eldsjäl med andra ord med tanke på arbetet) eller så får den fortsätta sitt liv genom att bli material till min nya stalldel som jag ska bygga.
Vi har dragit på detta beslut länge, man vill ju inte bara ge upp... Timmerhus håller ju länge... men ja, nu har det stått här i 300 år, kanske dags för det att gå i graven, eller åtminstone pension.
Innan vi flyttade hit hade det bara varit sommarstuga i många år, men vi hade inte råd att köpa ett färdigt hus och jag vill väl inte påstå att dessa 4 år vi bott här varit särskilt bekväma (om än lärorika) med filtar för dörrar och fönster, frigolit i de förnster som inte behövs för ljusinsläpp, ransonering av el, vara noga med att dra ur elementen INNAN man startar dammsugaren. Kånkande av vatten från en grävd brunn nere på ett gärde... Bara att dra in vatten i ett så gammalt hus är ju ett företag i sig om man inte vill förstöra det helt.
Jag tror att det dels skulle kosta mer att renovera huset, minst lika mycket, som att bygga nytt... Dels så blir nog aldrig resultatet det samma.... Då skulle man nog behöva plocka ner huset och byta det timmer som behöver bytas också....
Det är möjligt att den gamla skräddaren som byggde huset vänder sig i sin grav, men när han får se resultatet (vi har ju valt att bygga ett timmerhus som passar in i miljön) så tror jag inte att han har något emot det.
Som sagt, vill någon köpa och hämta det, så varsågod, men jag tror inte på det själv! För mycket jobb, till ingen större nytta!
 
Hej
En dum fråga.....men får man riva ett 1700 tals hus?
Jag trodde dom var skyddade av fornminneslagen eller nått liknande.
 
Finns inga dumma frågor så länge de är uppriktiga.

Ja, det ska inte vara något problem sålänge man inte haft en tomte ute och K-märkt huset.

Vårt hus har ju varit sommarstuga i många år och har ju därför blivit ändrat lite sedan det byggdes, vi har andra saker på gården som är R-märkta, inta samma sak som K-märkning... tror att de bara finns med på någon karta över sevärda grejer för dem som kan tänkas vara intresserade.

Det krävs nog mycket mer än ett slitet torp för att några lagar ska träda i kraft, hade det funnits saker kvar från 1700-talet så hade det nog varit annorlunda... Det äldsta vi hittat (förutom dörrar och sådant som är original) är en tidning från tidigt 1900-tal.

Vad jag har förstått så är de försiktiga med att K-märka nu för tiden. Det kostar uppenbarligen en hel del att hålla dessa lämningar i bra skick, inte många som är invigda i den konsten att bevara, och det är väl inget att spara på en lämning som förfaller mer och mer.
Jag har för mig att det fanns någon lag om att markägaren var skyldig att bevara K-märkta byggnader som stod på dennes mark, men det kom de inte så långt med, det är lätt att kräva, men hur många har lust att följa?
 
P.S
Tror att fornminneslagen mest skyddar vrak och saker i marken... Är till för att folk inte ska stjäla värdefulla prylar (läs:fornlämningar)
D.S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.