Rädda min ledighet!

Jag har ådragit mig ett riktigt sisyfosarbete. Ny tapet skall upp i köket. Förarbete är nyckeln tänkte jag, här ska det göras ordentligt. Väggen består av

betong
spackel
målarfärg
tapet
tapet
glasfiberväv
spackel
målarfärg

Tänkte först riva ner till betongen men vaknade en morgon med stor ångest, och bestämde mig för att bara fixa till yttersta lagret som var lite ojämnt. Slipade kort och testade ändå att riva lite i glasfibern iaf. Den lossnade skitlätt ju, i stora fina sjok.

Men så, plötsligt. Det lossnade hela rubbet in till betongen. Är det så lätt, tänkte jag, och rev på. När all glasfiberväv var borta hade jag kommit ner till i princip alla olika lager på olika ställen. Gick nu på med kniv, spackelspade, hammare och mejsel. Det lossnade busenkelt ibland men på vissa ställen, 1/3 av väggen, sitter det som berget och jag måste hacka bort det innersta spackellagret millimeter för millimeter.

Finns det en smidigt sätt att få ner skiten? Nu tar det mig en timme att få ner ett A4 av väggen. Jag vill alltså få bort det innersta lagret av spackel med tillhörande färg så jag har en ren betongvägg att bredspackla på. Tänkte testa med en mejselhammare för att få lite maskinell hjälp på traven, någon som har erfarenhet av liknande arbete?

Tacksam för alla tips!
magnus
 
Hyr en tapetnedtagare på en byggmarknad. Den jobbar med ånga. Det funkar bra.

JonteP
 
men vad jag läst om det här på forumet är det också ett ganska tidsödande arbete.

Dessutom, tar det verkligen ner målarfärgen och det innersta spacklet? För att bara riva ner tapeten är inget jobb i jämförelse med att få bort spacklet, vilket jag måste när jag nu gjort såpass långt.
 
Jag har använt tapetnedtagare på betongvägg med målad strukturtapet ytterst och två lager tapet med spackel emellan. Den tar allt så kör lite försiktigt.
Tog ned det i två steg och sparade spacklingen på den råa betongen.
Använder man spackelspade att lyfta av det med så går det bra. Spacklet mjuknar av fukten och värmen.
Var försiktig upp mot taket annars så lossnar en del färg där också.

JonteP
 
okej, mejselhammaren gjorde ingen nytta, inte heller en grövre mejsel. ska försöka få fatt i en tapetnedtagare/ångare och hoppas på att spacklet åker med imorgon.

Inga andra tips?
 
Så här gör jag!
Blanda tapetklister med dubbla mängden vatten, gegga ner tapeten med detta och täck med plast (för att vattnet inte ska dunsta), sedan är det bara att vänta (gärna över natten) på att tapeten blir fuktig och lätt kan dras bort från väggen.(Jag brukar hjälpa till med spackelspade) Vid många tapetlager kan proceduren bahövas upprepas. Appropå upprepning är det bra att rispa upp tapeten före, så att fukten lättare kan ta sig igenom.

Lycka till!
 
Linska är rätt ute som vanligt.
Vi har gjort exakt det du vill göra i vår lägenhet som är på 116 kvadratmeter.
Sisyfos var namnet!
Efter att ha testat att skrapa ned torra tapeter, vattna tapeter, hyra ångmasking och köra med klister måste jag säga att klister är oslagbart.
Se bara till att köra med tapetkliser som man blandar. Sånt där färdigblandat klister på typ Jem & Fix funkar inte.
Alltså. Smacka på klister enligt Linskas recept. Plasta med täckplast. Kolla på tv, drick vin, prata i telefon. Ett dygn senare: ta bort plasten och riv ned tapeterna. Det som inte kommer ner på en gång skrapar du ned med spackelspade. Effektivt målartrick.

Egentligen är inte nedtagningen det svåra.
Bredspackla däremot...vi lejde ut det.

Lycka till!
 
Kul med lite fler tips.

Med risk för att verka tjatig, kommer jag verkligen få ner spacklet med målarfärgen på också? Att blöta upp och trixa med papperstapet är ju en grej, men spackel målat med högblank köksfärg?

Känner igen det där med bredpsacklingen. Provat förut, ovanpå glasfbierväv till råga på allt, och det var inte så lätt. Det är därför jag vill ha den rena betongväggen som är förvånansvärt jämn att börja på för att underlätta det vidare arbetet. Skulle jag ge mig på att bredspackla nu med betong på vissa ställen och spackel-färg-tapetrester på andra blir det ett himla strul.

Fortfarande lite brydd. Skruvmejseln och hammaren funkar ju alltid...
 
Du kan ju prova med mitt föslag på några m2 för att se om det funkar...
Hade samma problem med tapetserade garderobsdörrar som var målade, tapetserade, övermålade med snickerifärg och tapetserade ovanpå det. Det första lagret tapet gick smidigt bort, men sedan var det stopp! Fick ta färgborttagning på den sista snickerimålade tapeten, och det funkade bra då även tapeten lossnade. Men det kanske är lite overkill att köra färgborttagning på hela väggar..
 
nevermore skrev:
Kul med lite fler tips.

Med risk för att verka tjatig, kommer jag verkligen få ner spacklet med målarfärgen på också? Att blöta upp och trixa med papperstapet är ju en grej, men spackel målat med högblank köksfärg?
..
Brunsåpa brukar lösa upp färgen ( kladda på,  plast över och vänta... som med tapettklister) men  klarar inte linoljefärgen som sitter på betong, inte heller spakel.

Är dina väggar äldre än 60-talet så kan det sitta linoljefärg som är hopplös att ta bort när den sitter direkt på mineralisk underlag ( puts,spakel). Jag blev trött på att försöka ta bort den gamla färgen och köpte en matt utefärg för putsade fasader som fastnar på allt och målade över den gamla linoljefärgen i min källargång. Skador har jag putsat över med kalkputs. Det blev inte så perfekt som en gipsskiva men jag hade djupgående skador och bom i putsen som jag inte klarade att göra helt osynliga. Jag lämnade den gamla färgen där den satt, målade över och den sitter kvar sedan ett år tillbaka :).
Spackel kan vara besvärlig ..... hittade inget bättre metod än huggmejsel och hammare. Efter många timmar av skrapandet och rensandet  kom jag till slutsatsen att det är mycket enklare ta bort all gammal puts+ spackel+ allt annat som sitter på  med rå våld ändå till fast underlagg och putsa om från början. Det är ett stort jobb men går snabbare en att rensa milimeter efter milimerer som jag också provat  :).
Det finns en gipsputs Gypsum som är perfekt för betongväggar och tydligen lätt att jobba med och ger mycket slätt  resultat. Kolla om det kan vara något för dej som vill ha en perfekt väggyta. Den kan läggas på rätt tjockt och jämnar bra alla skador så du behöver inte vara så försiktig när du hugger spacklet av ;)
Lycka till!
gaia
 
Det är hackande som gäller kanske...

Jag finlirar inte direkt nu när jag bankar men av respekt för mina grannar vill jag inte gå på som en galning heller. Huggmejseln var lite väl trubbig tyckte jag. Det verkar som att det lossnar rätt fint på ställen där spackellagret är tunt men när det blir tjockare är det ett helvete. Sen märker man tydligt några slags skarvar vid gjutningen av betongen som går från golv till tak, de är hopplösa.

Får kika lite på det där Gypsum, det låter intressant. Hade varit skönt med så få problem som möjligt efter hackandet om jag nu tar mig orken att stå och slita några heldygn.

Kom på att ni kan få se en bild på eländet...
 
  • DSC01375.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i samma tråd se " Måla öppenspis..... " finns det mer om gipsputs...
No ja, jag hade nog tjockare lager att slå bort så huggmeisel var rätt för mej :).
Dina väggar ser bra ut .... undrar om gipsputs fäster på spackel? - då skulle det räcka medatt ta bort tapeter ;). Grannar skulle bli glada också
Värt att köpa en säck och testa....
gaia
 
Det är min nya plan faktiskt. Det håller inte att stå och hacka i flera dagar. Jag blöter och river ner tapeten så jag är på målat spackel. Den lossnar busenkelt för lite vanligt vatten. Nöjer mig så och spacklar. På de opåbörjade väggarna blir det smidigt då också då bortrivandet av glasfibern bara ger fläckvisa hål.
 
Gypsum fäster troligtvis på spacklet men kan vara värre på färg då primer måste användas.
 
Det lättaste för att ta bort spackel från betong är att köra med högtryckstvätt men det går inte att göra överallt men i min källare gick det bra ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.