Hej! Jag restaurerar en lägenhet från 1914 och skulle gärna vilja riva bort de nedsänkta taken i två rum. Har genom att tagit bort en plywoodskiva möjlighet att se in under kökstaket och originaltaket är intakt ink. takrosetten. Det ser ut att vara träreglar och gipstak. Förutom att få en elektriker att stänga av elen. Är det något jag behöver tänka på för att inte skada taket i onödan?

Tack på förhand!
Martin
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du bör kontrollera med styrelsen om det finns något särskilt skäl till att taken är sänkta. Ibland har man gjort det för att förbättra ljuddämpningen mellan lägenheterna, kunna dra ventilationskanaler eller något annat.
 
Tack för ditt svar! Det vore underligt med tanke på att vi har den enda lägenheten med nedsänkt tak på våningsplanet. Som sagt går det att se upp under taket så dessa frågor är redan uttömda. Min fråga gällde rivningsdelen, finns det något att tänka på/ någon teknik för att säkert ta ned taket?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bra :)

Jag förstår nog inte frågan riktigt. Du har ju redan tagit bort en plywoodskiva. Tyckte du att det var besvärligt att inte skada taket när du gjorde det?
 
Var nog lite otydlig, den plywoodskiva jag refererar till satt vertikalt (den satt för en gammalt innerfönster över köksdörren) därifrån kan jag titta in under den nedsänkta taket och se att i alla fall det nedsänkta taket i köket är konstruerat med träreglar. Det jag behöver lite råd om är bästa angreppssätt att komma in, ex. såga mig en öppning i taket från innerfönstret, samt i vilken ordning jag ska montera ned taket, tex. skivorna först innan jag lossar reglarna etc. :)
 
Är det ett fint golv i rummet? Lägg i så fall ut OSB-skivor, för man tappar alltid verktyg eller material i golvet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.