I mitt vardagsrum sitter det ett gäng lager med tapet och det översta är inte direkt snyggt gjort.  :-/  Borde jag riva ner de lagren och hur är enklast att göra då?
Finns det några genvägar med underarbetet? Har hört talas om någon slags väv man kan sätta upp för att inte behöva spackla så himla mycket. Är det myt eller en underbar verklighet?  :cool:  
 
Det beror på vilket underlag du har. Har du t ex betong eller lättbetong är ett alternativ att hyra en tapetborttagare och "ånga bort" tapeterna.

Det går ju att tapetsera på befintlig tapet men det kan vara lite av en chanstagning eftersom det inte alls är säkert att de sitter så himla bra, och har de synliga skarvar kommer de ju synas genom din nya tapet om du inte fixar till dem innan. (Jag tycker det är svårt att få helt osynliga skarvar bara genom att spckla över dem och slipa...de tenderar till att synas ändå!)

Easy cover är ett annat alternativ. Den sätter du bara upp direkt och sägs ersätta bredspackling helt. Personligen tycker jag inte att den är så användbar för att dölja skarvar och liknande, men den gör att en vägg med struktur ser slätare ut. Helt slät blir den inte eftersom Easy covern inte är slät i sig själv, men det blir i alla fall snyggt.
(Det jag menar är alltså att om väggen är slät bortsett från tapetskarvarna så kommer de antagligen att synas när du satt upp easy cover.)

Hade jag varit du så hade jag tagit ner tapeterna från scratch, såvida du inte har gipsväggar.....då är det inte så lätt att få bort tapeterna utan att skada gipsväggen.

Vi har gipsväggar i vårt hus och jag har rivit tapet delvis, spacklat OCH satt upp Easy cover......kanske övernoga, men det blev bra!
 
Då du säger att det är ett gäng tapeter på redan nu så kommer du nog få bäst resultat om du tar ner dem innan så du ser vad du har för något underst och sedan jobba utifrån det.
Vi hade som tur var bara ett lager tapet under nu senast vilket vi tog bort och underst fanns masonitskiva som vi satt easy cover på för att få en bra grund att måla på. Jag blev iaf nöjd med slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.