Tjoho!
Frugan är på krigsstigen, nu ska mexiteglet bort... eller?
Det är en gillestuga i suterräng dvs halvt nedgrävd som har en mexitegel vägg, jag gissar i dekorativt syfte.
Igentligen fruktar jag att den väggen är en del av den bärande konstruktionen?
Någon som har koll på byggtekniken på 70-talet, byggdes det innerväggar i mexitegel som även var bärande? Eller är det bara dekorativt? så jag kan riva teglet och bygga en ny innervägg med isolering, trä och gips...
Det är även en murad eldstad som vi planerar att ta bort och ersätta med något i nyare design. Skorstenen är murad på utsidan av huset så jag är ganska säker på att själva murade kaminen inte bär upp skorstenen... blir nog en lång byggtråd när jag väl drar igång...
/C
Frugan är på krigsstigen, nu ska mexiteglet bort... eller?
Det är en gillestuga i suterräng dvs halvt nedgrävd som har en mexitegel vägg, jag gissar i dekorativt syfte.
Igentligen fruktar jag att den väggen är en del av den bärande konstruktionen?
Någon som har koll på byggtekniken på 70-talet, byggdes det innerväggar i mexitegel som även var bärande? Eller är det bara dekorativt? så jag kan riva teglet och bygga en ny innervägg med isolering, trä och gips...
Det är även en murad eldstad som vi planerar att ta bort och ersätta med något i nyare design. Skorstenen är murad på utsidan av huset så jag är ganska säker på att själva murade kaminen inte bär upp skorstenen... blir nog en lång byggtråd när jag väl drar igång...
/C
"Någon som har koll på byggtekniken på 70-talet, byggdes det innerväggar i mexitegel som även var bärande?"
Inte alls omöjligt att de kan byggt den som bärande.
Om du kan mäta hur tjock den är så blir det lättare att bestämma.
Inte alls omöjligt att de kan byggt den som bärande.
Om du kan mäta hur tjock den är så blir det lättare att bestämma.
Oftast tror jag mexitegelhusen har en bärande trästomme och en fasad av mexisten. Hur ser övriga ytterväggar i källaren ut, är de lika tjocka som den aktuella väggen som du vill riva?
Vad är det för innertak i gillstugan? Är betongvalvet synligt eller är det ett nedpendlat innertak?
Vad är det för innertak i gillstugan? Är betongvalvet synligt eller är det ett nedpendlat innertak?
Tjena, jag uppfattar det som betongvalvet synns direkt. Dom klassiska tvärgående ränderna i taket som markerar gränsen imellan dom olika modulerna synns iaf... Taket är 30-40cm tjock lättbetong med rundjärn utan rillor som armering. (fick kapa bort ett armeringsjärn när jag skulle dra en kabelstam upp till vinden)
Övriga ytterväggar är byggda av någon typ av delvis ihåliga betongblock typ som detta... (iaf där jag har borrat...)
http://www.npn.se/produkter/byggmaterial/gjutamura-och-putsa/betong/betonghalsten-250x190x400mm.html
Ett annant källarfönster har samma tjocklek om man tar bort mexiteglet på insidan och utsidan...
Dom flesta innerväggarna i bottenvåningen är 30-40cm tjocka och byggda i lättbetong. Dom mindre innerväggarna är byggda av 7cm lättbetong...
Funderar på att sätta borrmaskinen i den vita kanten brevid fönstret för att känna på hur hård den väggen är... Borde ge en del svar...
/C
Övriga ytterväggar är byggda av någon typ av delvis ihåliga betongblock typ som detta... (iaf där jag har borrat...)
http://www.npn.se/produkter/byggmaterial/gjutamura-och-putsa/betong/betonghalsten-250x190x400mm.html
Ett annant källarfönster har samma tjocklek om man tar bort mexiteglet på insidan och utsidan...
Dom flesta innerväggarna i bottenvåningen är 30-40cm tjocka och byggda i lättbetong. Dom mindre innerväggarna är byggda av 7cm lättbetong...
Funderar på att sätta borrmaskinen i den vita kanten brevid fönstret för att känna på hur hård den väggen är... Borde ge en del svar...
/C
hmmm, plåtregel, våtrumsgips och ickeorganisk isolering... verkar vara lösningen när jag googlat runt... Blir lättare med kabeldragning m.m i väggen då...
Det är en hel del nätverk och el som ska dras fram...
Undrar hur många m3 skräp en m2 mexitegel blir... kan bli att hyra en kontainer...
Alternativet är att fräsa spår för alla kablar & putsa väggen plan. Frågan är vad som går fortast och är enklast... Kan inte hävda att jag är mästaren av bredspackling direkt...
Det är en hel del nätverk och el som ska dras fram...
Undrar hur många m3 skräp en m2 mexitegel blir... kan bli att hyra en kontainer...
Alternativet är att fräsa spår för alla kablar & putsa väggen plan. Frågan är vad som går fortast och är enklast... Kan inte hävda att jag är mästaren av bredspackling direkt...
Liknande trådar
-
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Riva innervägg (timmervägg)
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva öppen spis och bygga innervägg på klinker med golvvärme
Riva innervägg (bärande?) - Äter min hatt!
Riva innervägg, stött på patrull
Planlösningar