Hej!

Jag ska nu under helgen riva det kakel som sitter i köket, och planen är att täcka ytan med tapet och ha stänkskydd i glas över. Jag tänkte använda en slagborr för att få bort själva kaklet, något jag tror kommer fungera bra. Jag vill givetvis få en så slät yta som möjligt för att tapeten ska sitta snyggt, men är osäker på hur man enklast möjligast får bort den kvarvarande fogen + fixen. Ska man slipa bort eländet, eller hur gör man? Om ja, vilken typ av slip och papper?

Tack på förhand!
 
Slagborr? Du tänker pulvrisera ditt gamla kakel helt? Om plattorna inte sitter allt för hårt brukar man kunna knacka väck dem med en hammare och en stor skruvmejsel. En liten kofot kan också vara behändig. Det är ju enklare att kunna plocka ihop hela kakelplattor än en massa skärvor.

Men att få bort det kvarsittande fixet är en annan historia.
 
Det finns saneringsfräs att hyra till liknande jobb. (Efter kaklet är nedtaget).
Alternativt ta bort det värsta, snygga till med huggmejsel och sätta på en repgips, 6mm.
 
Ops, menade borrhammare och inte slagborr! Tänker mig alltså en där man kan slå av rotationsmekanismen, borde väl fungera ganska bra?
Har funderat på gips , och det är också ett klart alternativ, men vill först och främst försöka få det snyggt utan.
 
Patrick Jakiel skrev:
Ops, menade borrhammare och inte slagborr! Tänker mig alltså en där man kan slå av rotationsmekanismen, borde väl fungera ganska bra?
Det inte bara funderar ganska bra utan helt förträffligt bra.
Kofot och skruvmejsel är för de som inte har tillgång till en bilmaskin eller för väldigt små ytor.
Jag river ner allt kakel i ett normalt badrum på ca: 1 timme med bilmaskin.
 
Behöver man sen jämna till ytan och få bort all gammal fix/fog finns det speciella klingor att köpa till vinkelslipen om man redan har sen sådan så slipper man hyra en fräs
 
Kan bara ge ETT råd...
BYT GIPSEN!!!
Du spar tid och svett!! om du ska slipa bort den gamla fixen kommer du ha damm i hela köket och får slita fan.
Åk till bygghandeln köp en NY skiva, sätt upp den lite snabbt. Och på den tiden du skulle fått slita för att få bort den gamla fixen, sätt dig ner med en kall öl (alkoholfritt alternativ Kaffe), NJUT av ditt väl utförda arbete.

Men valet är ditt och lycka till!!
 
Att byta gipsen förutsätter att det är ett gipshus förstås.....
(kanske det är iofs)
 
Jag tror på gipsen med......börja att slipa med vinkelslipen och man har slipdamm i hela huset.....för det kan verkligen damma..........fråga en som provar....svärmor hittade damm nere i klädkammaren till och med....:surprised:
 
Tyvärr sitter kaklet på en betongvägg.

Är vinkelslip med särskild klinga det enda och/eller bästa alternativet? Hur blir ytan efter att man har slipat? Är det bara att spackla och måla/tapetsera?
 
Nu vet jag inget om hur du bor, men om du bor i en äldre bostadsrätt tänkte jag bara tipsa om att slå en signal till föreningen innan du sätter igång. Det kan då, som i mitt fall, vara så att det är asbest i fixen och då måste det asbestsaneras (av föreningen).
 
Tack för tipset. Detta är ett nytt hus!

En fråga ... Det sitter ju en liten kåpa över ena sidan av vinkelslipär, "klingskydd". Med tanke på den går det väl inte att slipa med hela ytan, så att säga? Om man ska använda kanterna på klingan och snarare skära bort fixet - blir det inte svårt att få ens det minsta jämnt?

Är spackelskrapa och stämjärn helt odugligt?
 
Jag skulle fortfarande föreslå handsaneringsfräsen.. :)
 
Hammarborr var otroligt bra att ha! Det gick väldigt snabbt och enkelt att dra ner kaklet.

Tack för tipset om saneringsfräs - ska hyra en sådan nästa helg. Att ta ner allt fix med stämjärn skulle ta alldeles för lång tid.
 
Håller fortfarnade på mitt förslag byt gipsen, jag VÄGRAR ge mig.... ;)

Men om du nu vilket du gjort bestämt dig, hyr då även med en BRA grovdammsugare!!
Så kanske du slipper få allt för mycket skäll av frugan när du dammat ner hela köket.

Lycka till, och skriv gärna och berätta vad du tyckte, så kanske även jag blir övertalad. hehehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.