Jag är i tagen att renovera ett sovrum. Huset är från 1918. Taket är ”putsat” och i kanterna mellan tak/vägg är den avrundad. Ovan detta verkar det vara timmer. Jag har rivit en gammal taksänkning på 50 cm+ och ska göra ett bärverk för att dölja el och sätta gipsskivor. För detta vill jag gärna ha bort de avrundade hörnen eftersom de nyper 5 cm.

Då kanske man också lika gärna kan bila ner putsen i taket? Eller har de en bärande funktion?jag tänker om bärigheten påverkas om jag knackar ner kanterna. Angående ljuddämpning så ska jag istället isolera.

Mvh
 
  • Renoveringsarbete i ett sovrum med exponerad isolering, avtäckta väggstommar och synliga elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett gammalt rum med sprickor och skador där tak möter vägg, synligt timmer och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla putsade hörn där tak möter vägg, rivet för renovering med synliga träbjälkar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det varit pannrum eller garage tidigare?
 
Inte omöjligt med garage, i taket sitter gamla lysrörsarmaturer. Ska ha funnits sådan verksamhet tidigare. Typ 60 år sedan.

pannrum har varit i källaren.
 
Har insett att det är s k kloasong både vägg och tak.

jag funderar om jag ska:

1) fräsa spår i taket för att dölja ledningar och därefter täcka spår och ev laga skador med gipsputs. Därefter laga och Bredspackla väggar.

2) sätta norgips flex stålregelverk och därefter montera gipsskivor. Undviker helst pga leverans och allmänt bökigt.

själv skulle jag hellre prova alt. 1) då jag tycker det är kul att bevara. Men kanske ger mig in i något hopplöst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.