I helgen började jag undersöka väggarna i det hus som ska renoveras. Vi har en offert men då den innehöll reglar utanpå befintliga innerväggar och därmed nya fönster ville jag se vad det egentligen var för väggar. Började riva och hittar timmer. Tänker att vi då river bort alla befintliga innerväggar och börjar om från timmer och inåt. Tänker jag rätt då? Ska jag riva innerväggarna? Känns som att det är typ spånskiva som inte är optimal och dessutom vill jag behålla fönstren.
 
  • Ett sönderrivet väggparti avslöjar timmerstomme bakom tapet och spånskiva vid renovering av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivna innerväggar med synliga timmerstockar bredvid ett fönster i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du har tretex-skivor spikade på timret, en mycket vanlig renoveringslösning på1900-talets mitt. Fördelen var att den mjuka skivan följde det lite ojämna timret så det var bara att spika upp det. Det gav också lite isolering och täthet mot luftrörelse. Sen var det bara att tapetsera rakt på.

Den äldre lösningen var att lerklina timret på insidan så att det blev tätt. Sen kunde man pappspänna över det för att få en yta att tapetsera på.

Ska du ha helt raka och perfekta moderna väggar så får du regla upp. Det verkar dumt att då ta bort tretexen, den tätar ju till lite mot drag.
 
Jag tycker att tetex på timret är en fullgod lösning än i dag. Fukttekniskt bra och värmetekniskt bra och behåller timmerhuskänslan.
Strängt taget är det bara i badrumet och väggarna bakom köksinredningen och väggen där elcentralen sitter som det är någon mening med att regla upp. Badrumet behöver reglas för tätskiktens skull. Bakom köksinredningen behöver man ha raka väggar så köksinredningen passar på sin plats. Vid elcentralen behöver man en uppregling så man kan gömma alla kablar utan att motorsågsmassakrera timran. I resten av huset kan man dra rören synligt nere vid golvlisten och elektriciteten i golv och tak med nedtagen till brytare och uttag synligt utanpå treetexen.
Kort och gott. Ni har en bra lösning som ni inte behöver göra någonting åt förutom på vissa platser.

De gamla fönstren går förmodligen att renovera så de håller några generationer till. Om innefönster saknas går de att snickra så de passar i gamla karmarna. Jag tycker att moderna fönster på ett gammalt hus ser ut som "glasögon på en älg" som finnarna säger.

Vill ni tillägsisolera blir det fukt- och värmetekniskt bäst med en tunn fuktgenomsläpplig tilläggsisolering på utsidan. Till exempel 50mm ekofiber och en träfiberbaserad vindskyddskiva.
 
Tack. Men regla på tretex betyder byta fönster då väggarna blir tjockare. Det vill jag undvika, de är jättefina. Och huset är sambons som hävdar att det springer möss i väggarna bakom skivan. Möss är det absolut värsta han vet, så vad jag än gör måste jag göra det mustätt :) Visst finns det andra metoder nu att täta? Skulle liksom vilja börja om. Bygga från timret och inåt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har tretex-skivor spikade på timret, en mycket vanlig renoveringslösning på1900-talets mitt. Fördelen var att den mjuka skivan följde det lite ojämna timret så det var bara att spika upp det. Det gav också lite isolering och täthet mot luftrörelse. Sen var det bara att tapetsera rakt på.

Den äldre lösningen var att lerklina timret på insidan så att det blev tätt. Sen kunde man pappspänna över det för att få en yta att tapetsera på.

Ska du ha helt raka och perfekta moderna väggar så får du regla upp. Det verkar dumt att då ta bort tretexen, den tätar ju till lite mot drag.
 
Claes Sörmland
T Tindrebäck skrev:
Visst finns det andra metoder nu att täta? Skulle liksom vilja börja om. Bygga från timret och inåt.
Som sagt, då jag känner jag egentligen bara till lerklining. Hyr in en skicklig lergubbe. Liten kostnad i material och stor arbetskostnad.

Annars riv ut, täta alla hål mot mössen med leraklining och sätt ny tretex.

Försök med PUR-skum har ju gjorts men risken är överhängande att det blir rötproblem.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Jag menade inte alls att ni skulle regla på treetex. Jag menade att ni kan behålla det som det är och bara tapetsera om.
Om ni vill fylla nåten under treetexen så är det lerklining som gäller. poluretanskum brukar samla fukt och ställa till röta i timret.
Då ni har lerklinat kan ni antingen behålla väggarna lerklinade eller spika treetex direkt på lerkliningen. Någon påregling behövs inte utom på det fåtal väggytor som jag räknade upp.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Jag förstår. Det var i den offert vi har där det föreslagits regling, vilket inte tilltalar mig alls.
vad jag förstår är treetex rätt brandfarliga. Skulle nog ändå vilja riva ner, men lerklining känns svårt. Ffa med tanke på att det ska fästa i ngt så då måste det fräsas upp eller läggas nät eller så. Finns det inga alternativ som inte förstör? Dvs gör det för tätt eller är hälsovådligt.

H heimlaga skrev:
Jag menade inte alls att ni skulle regla på treetex. Jag menade att ni kan behålla det som det är och bara tapetsera om.
Om ni vill fylla nåten under treetexen så är det lerklining som gäller. poluretanskum brukar samla fukt och ställa till röta i timret.
Då ni har lerklinat kan ni antingen behålla väggarna lerklinade eller spika treetex direkt på lerkliningen. Någon påregling behövs inte utom på det fåtal väggytor som jag räknade upp.
 
Vad skulle man fräsa upp? då man skall lerklina kan man spika hönsnät att fästa lerkliningen på.

Alternativet är att ha det som det är. Man kan driva nåten med linbrånor för att hindra kalldrag men de hindrar ju inte möss.
Fast jag tror att ni kan hålla efter mössen med andra metoder.
 
vore det mitt skulle jag lätt låta det vara. Men vi är lite olika. Jag tycker möss är lite gulliga och hanterbara som du säger, han är asfaltsperson och tycker att möss är en katastrof. Så - väggen måste vara mustät, annars river han nog hellre. Har läst om nätet. Men är det här rimligt. Klarar jag att fixa hela huset på kortare tid än typ evighet? Att ha hantverkare till det här lär bli dyrt och det är ju inte det enda vi har att göra på torpet. Skulle av hela mitt hjärta önska att det fanns ngt smart. Har sett ngt som heter eko-villa, men inte läst på så noga.


H heimlaga skrev:
Vad skulle man fräsa upp? då man skall lerklina kan man spika hönsnät att fästa lerkliningen på.

Alternativet är att ha det som det är. Man kan driva nåten med linbrånor för att hindra kalldrag men de hindrar ju inte möss.
Fast jag tror att ni kan hålla efter mössen med andra metoder.
 
Ekovilla är samma sak som heter ekofiber i Sverige. Ett isoleringsmaterial som är baserat på returpapper och som går att våtspruta på ojämna ytor. Isolerar bra och mössen avskyr det eftersom det är impregnerat med ett borpreparat som heter Tetrapolat10.
Det går förmodligen att våtspruta ekovilla men jag tror inte den hänger kvar när man bara fyller nåten.
 
Tack!
Då är det samma - behövs ngt för det att fästa på. Men kan vara ett alternativ om jag förstår rätt.



H heimlaga skrev:
Ekovilla är samma sak som heter ekofiber i Sverige. Ett isoleringsmaterial som är baserat på returpapper och som går att våtspruta på ojämna ytor. Isolerar bra och mössen avskyr det eftersom det är impregnerat med ett borpreparat som heter Tetrapolat10.
Det går förmodligen att våtspruta ekovilla men jag tror inte den hänger kvar när man bara fyller nåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.