Jag har drabbats av byggstopp eftersom min fru ifrågasätter det förståndiga i att riva en innervägg. Så därför lägger jag ut lite info här för att förhoppningsvis få lite mer kött på benen.

Väggen är på andra våningen och är väl vad man brukar kalla för typ en kattvind. Det är ett smalt utrymme på kanske en meter där det varit lägre i tak och en vägg.

Jag har gjort om ett sådant utrymme tidigare. Då rev jag inte väggen utan gjorde bara om den lägre takhöjden till ett snedtak utifrån takstolens vinkel. Min uppfattning då var att plankväggen inte hade någon bärande funktion.

Det här är på andra våningen i ett hus från 1926. Jag skickar bild från vindem som kanske avslöjar något väsentligt om takstolens konstruktion.

På våningen under finns det ingenting som tar upp lasterna från innervöggen på ovanvåningen, utan bara en vanlig yttervägg.

Jag skulle kunna skriva mer men är så sjukt trött just nu så jag avslutat för den här gången för att inte förvilla mer än jag förklarar. Men kom gärna med frågor och synpunkter!

Renoveringsprojekt där en delvis rivet plankvägg och ett tidigare garderobsutrymme i ett hus visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen ovan har sen tidigare varit upptagen eftersom det varit fyra inbyggda garderober där.

Bild av ett vindutrymme med takstolar och en betongpelare, isolerat med lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan förra projektet
Innervägg under renovering med synliga takstolar och borttaget parti av tak i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite ovanlig konstruktion med dubbla hanbjälkar. På vilket sätt har de stående reglarna som syns på första bilden kontakt med de nedre hanbjälkarna?
 
Nu har jag krafsat runt bland isoleringen på vinden och funnit att två av stolparna så vitt jag kan förstå inte har kontakt med takstolarna alls utan slutar i nivå med väggens översta planka.
Vind med isolering och en stolpe som slutar vid väggens överkant, markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindisolering med markerad stolpe som inte når upp till takstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vågar jag utropa seger nu, eller är det förhastat?
 
Nu blev jag själv lite tveksam. Har öppnat upp det lägre innertaket och på bilden visar den röda markeringen hur en av reglerna går upp och ligger av mot takstolens horisontella nedre del.

Öppnat innertak med en regel markerad i rött som lutar mot takstolens horisontella del, omgiven av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vid takstolens andra ände finns inte regeln eller innerväggen som syns på bilden, utan där tas tyngden upp av enbart ytterväggen. Men det behöver ju inte betyda att det är rätt. Ser framemot mer synpunkter från er som kan sånt här!
 
S S_B_O skrev:
Vid takstolens andra ände finns inte regeln eller innerväggen som syns på bilden, utan där tas tyngden upp av enbart ytterväggen. Men det behöver ju inte betyda att det är rätt. Ser framemot mer synpunkter från er som kan sånt här!
Hantera detta med största försiktighet, stor risk för allvarliga sättningar i tak och yttervägg, ta hjälp av kompetent konstruktör!
S S_B_O skrev:
Jag har drabbats av byggstopp eftersom min fru ifrågasätter det förståndiga i att riva en innervägg. Så därför lägger jag ut lite info här för att förhoppningsvis få lite mer kött på benen.

Väggen är på andra våningen och är väl vad man brukar kalla för typ en kattvind. Det är ett smalt utrymme på kanske en meter där det varit lägre i tak och en vägg.

Jag har gjort om ett sådant utrymme tidigare. Då rev jag inte väggen utan gjorde bara om den lägre takhöjden till ett snedtak utifrån takstolens vinkel. Min uppfattning då var att plankväggen inte hade någon bärande funktion.

Det här är på andra våningen i ett hus från 1926. Jag skickar bild från vindem som kanske avslöjar något väsentligt om takstolens konstruktion.

På våningen under finns det ingenting som tar upp lasterna från innervöggen på ovanvåningen, utan bara en vanlig yttervägg.

Jag skulle kunna skriva mer men är så sjukt trött just nu så jag avslutat för den här gången för att inte förvilla mer än jag förklarar. Men kom gärna med frågor och synpunkter!

[bild]
Väggen ovan har sen tidigare varit upptagen eftersom det varit fyra inbyggda garderober där.

[bild]

Nedan förra projektet
[bild]
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Hanbjälkar är främst utsatta för dragkrafter. De är inte till för att lyfta takstolen. Min tolkning är att takstolarnas högben vilar direkt på ytterväggarna, dvs att dina kattvindsväggar eller delar av dem inte är bärande.
 
  • Gilla
Loobo och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hanbjälkar är främst utsatta för dragkrafter. De är inte till för att lyfta takstolen. Min tolkning är att takstolarnas högben vilar direkt på ytterväggarna, dvs att dina kattvindsväggar eller delar av dem inte är bärande.
Min förhoppning är att de förhåller sig som du skriver. Med jag avvaktar lite ytterligare innan jag går vidare. Förhoppningsvis kan jag få tag på någon som kollar det på plats.
 
J justusandersson skrev:
Hanbjälkar är främst utsatta för dragkrafter. De är inte till för att lyfta takstolen. Min tolkning är att takstolarnas högben vilar direkt på ytterväggarna, dvs att dina kattvindsväggar eller delar av dem inte är bärande.
Finns det någon bild jag skulle kunna lägga upp som skulle kunna hjälpa dig att säga hur det ligger till?
 
Nej, jag skulle nog behöva komma hem till dig i så fall, men det är rätt orealistiskt...
 
Det är det dessvärre, men du ska veta att du hade varit välkommen och hade blivit behandlad som en prins
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Jag känner mig hedrad!
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Att som @justusandersson skrev, underarmen enbart är utsatt för drag kan vara en sanning med modifikation, man behöver veta hur konstruktionen ser ut med bärgning ivåningen under men bortsett från detta, oavsett vad man tänkt så tenderar stödbensväggar i gamla, rassliga, byggnader att bli bärande även om man inte vill, jag anser att det är omöjligt att bedöma utifrån bilderna så mitt råd kvarstår, ta kvalificerad hjälp!
 
Om rätt ska vara rätt så skrev han inte enbart, utan främst. Men jag tar till mig av vad du skriver och jobbar på det få hem någon som kan titta på det. Tack för din input!
 
  • Gilla
ProLeif
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.