Jag har köpt ett radhus byggt 1984. Jag vill riva takpanelerna. Nedan följer några bilder. Vad tycker du bakom panelerna?
 
  • Takpaneler i ett radhus från 1984 delvis öppnade för att visa utrymmet bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takpanel i ett radhus från 1984, med ventilationsgaller och eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför riva dom , går att måla
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför riva dom , går att måla
jag förstår vad du menar men några av dem har blivit böjda
 
Böjda hur , har taket sjunkit så plattorna är böjda eller är det fukt/vatten som gjort det
 
Troligen spontat virke eller spånskivor ovanför. Det gick ju en gång att spika up dessa paneler så det går att spika upp nya paneler också.
Du kommer knappast att hitta en yta som du bara kan måla. Eventuellt finns där spikläkt.
Ett tillfälle att installera spottar om deet fallar i smaken.
 
Eller läkt i skarven mellan plattorna i vilken plattorna är fästa. Riv plattorna så ser du hur det ser ut och sedan kan du bestämma vad du ska göra.
 
liknar mina tak (nordisk trähus)
ser ut som 19 mm spånplattor som är spikade direkt mot bjälkarna eller om det är ovanvåning direkt mot hanbanden (580 mm mellan spåren på bredden och ca 2400 mm långa)
t
 
Det ser ut som skivor av Huntonit, spikas eller skruvas upp med cc 60 på glespanel, vanligtvis 28 x 70. Sitter i bakom skarven på skivan.
 
J jonaserik skrev:
Böjda hur , har taket sjunkit så plattorna är böjda eller är det fukt/vatten som gjort det
Jag tog några bilder för att visa dig det.
Jag ser också att det finns ångspärr bakom nuvarande paneler och bakom ångspärren finns det isoleringsmaterial. Jag bestämde mig för att bygga en takram ovanpå det nuvarande innertaket.
 
  • Innertak med synlig panel och taklist, en ensam krok hänger från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.