Hej!

Jag och min sambo har köpt vårt första hus, ett trähus från 1936. I och med det kommer ju såklart tusen frågor. Jag skulle säga att jag har hyfsad koll på hur diverse renoveringar fungerar, men det enda jag inte renoverat/bytt är innertak.

I vardagsrum/kök, sitter det träpanel med tydlig trästruktur, i taket, (av märket Huntonit, se bifogad bild) som för övrigt sitter i fel riktning enligt mig. Detta innertak är varken jag eller min sambo så förtjusta i. Färgen ska vara vit men den är mer åt de gula hållet.

Mina funderingar lyder alltså:
- Kan man på något sätt osynliggöra trästrukturen? Eller åtminstone göra den något finare?

- Är det bättre att riva och sätta gipstak? OBS! (kan detta spricka eftersom trähus rör på sig?)

- Det lite mer dyra alternativet som min sambo blivit förtjust i: pärlspont.

Jag gillar mer gipstak eftersom hela ytan blir slät, men jag är som sagt osäker om det spricker eller ej - bör kanske tilläggas att detta är en yta på ca 50 kvm, och att det sitter 3 olika innertak runt om i huset. Pärlspont i ett rum, spånskiva med vit plastfolie i 3 rum, och sen dessa träpaneler.

Tacksam om någon själ kan hjälpa mig i dessa frågor.
Med vänlig hälsning, Sebastian.
 
  • Vit träpanel med tydlig trästruktur monterad i tak, med vitlackerade väggpaneler nedanför och en golvlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.