Jag har precis köpt en lägenhet som kräver en hel del kärlek innan den är bobar. Ett av alla mina projekt för lägenheten är att riva en vägg i sovrummet som i dagsläget döljer två halvkonstiga, inbyggda garderober och en städskrubb (som nås från hallen, se planlösning).

Planen är som så att sätta igen garderobsdörren helt i hallen, och att i stället ha en garderob utmed hela väggen i sovrummet som ska täckas av skjutdörrar från Elfa.

Eftersom att jag är en total rookie på detta så undrar jag främst vad jag kan tänkas behöva för verktyg för detta? Jag har möjlighet att hyra billigt från Cramo (www.cramo.se) och behöver därför veta vad jag ska hyra. Dessutom undrar jag om det ens är ett möjligt projekt för någon utan någon som helst erfarenhet att genomföra detta?

Huset är från 1950, och jag kan tänka mig att väggen idag är uppbyggd av gips/reglar. Det går ingen el eller dylikt i väggen heller. Som tur är ;)
 
  • 16.jpg
Egentligen kan du riva en sådan regelvägg med bara en kofot, men jag skulle nog också ta en tigersåg (och/eller cirkelsåg) till hjälp. Glöm inte att täcka golv och dörröppning ordentligt. Det lär bli rejält skitigt.
 
Ah, men då det enda jag äger i verktygsväg är en (1!) skruvmejsel, så är även en kofot ett bra tips på vad jag behöver införskaffa :)

Täckning och skit är inget problem. Det kommer pågå en badrumsrenovering samtidigt, så att täcka golvet känns ganska onödigt ;)
 
Ok, du börjar så absolut från grunden så då tipsar jag vidare lite:

- ta sågblad till tigersågen för både trä och metall. Du kan behöva såga av några infästningspunkter.
- en hammare lär kunna vara bra också och är något som du alltid har behov av framöver, dvs köp en.

Slutligen beror det väl lite på vad som kommer fram när du börjar riva.

Sedan när ytorna ska återställas till fint skick tillkommer naturligtivs en hel del andra material/verktyg, men själva rivningen är inte ett komplicerat jobb.

Lycka till
 
Tusen tack!

Återställningen går förhoppningsvis ganska smärtfritt, då den gamla garderobsdelen kommer skymmas av skjutdörrsgarderoben med tillhörande golv- och takskenor, plus att hela rummet sedan ska ytskiktsrenoveras i nästa steg.

Hur ska jag börja såga då? I en av garderobsöppningarna och sedan jobba mig framåt så att jag kan bryta ut större delen, eller vad är tekniken?
 
Det där är ju det roliga! Använd kofoten (eller slägga/baksidan på en yxa) och låtsas att det är Bin Laden eller nåt annat du inte tycker om. Slå tills du är slut, sen kanske du måste såga lite för att få loss det sista.
 
Riva e ju kul :p Börja i nån av dörröppningarna, jag brukar bryta bort synligt trä först, sen såga bort det som sitter fast. Men Du får prova dej fram och hitta din modell ;)
Det är aldrig fel att slå sönder lite med hammare, kofot, yxa lr slägga heller :D

Köp en hammare, åk nånstans där det finns många att välja mellan och känn efter ordentligt. Den ska inte vara för tung och den ska ha bra balans för just dej, ett viktigt verktyg som man ska slita på länge så köp hellre bra/dyrt än nåt skräp som bara är tungt å gjort av metall.

Köp en kofot också, samma där som me hammar´n lagom tung för dej.

Jag älskar verktyg, köper alla jag kan hitta anledning till att använda :wow: men farsgubben sa jämnt att han byggt 2 sommarstugor och ett hus med en skruvmejsel, en hammare, en fogsvans, en slägga och ett spett :cool: jo just ja en hovtång hade han också.
 
Haha, ja rivningen ser jag fram emot. Dessutom är lägenheten i sånt skick nu att det absolut inte kan bli värre, vad jag än gör med den. Det är en rätt bra utgångspunkt :D

Tack för alla tipsen också! Hammare och kofot står på inköpslistan, och tigersågen står med på att hyra-listan!
 
Vad kul med nytt! Grattis. Tidstypisk planlösning - Ser ut som en av mina tidigare!

Men, är huset byggt 1950 och är den delen med garderoben original så är det INTE gips och reglar. Då är den av lättbetongblock (Blåbetong) och puts. Ngt som du absolut inte tar ned med en kofot och en hammare. :x
Sen finns det en "klack" inritad på ritningen i "städskåpet" mot hallen som kan vara precis vad som helst om nu ritningen stämmer. Det är inte säkert att det går att ta bort - Kan ju vara en luftkanal eller liknande.
Knacka på väggen och se vad den är byggt utav- Du hör tydligt om det är gips då väggarna är ihåliga och relativt mjuka vid tryck.

Riva lättbetong är ganska enkelt - Men, papper på golvet räcker inte om du vill bevara ett eventuellt fint trägolv från repor och jack. Masonikskivor på pappen är det enda raka. Och då menar jag Mjölkpapp och inte billig maskeringspapp från k-rauta.
Tagit ned två väggar i lika många lägeneheter i Hammarbyhöjden och det är samma visa var gång - Ett slitgöra!
Putsen kommer att damma som tusan och blocken är inte lätta att få ned, kapa med tigersåg och betongklinga och bryt ned bit för bit är den metod som jag anser funkar bäst. En grovdammsugare/byggdammsugare är ett måste.
Är väggen som jag beskriver ovan så kommer den även att lämna en djup kanal ned i golvet och ett saftigt märke i taket. :S

Nu vill jag inte måla faan på väggen eller något - Allt går. d^_^b
 
Jag knackade på väggen igår, och i och med att det bara är avskiljnadsvägg för garderobsutrymmet som är väldigt tunn så tror jag inte det är lättbetongblock och puts. Men vad vet väl jag. Det känns ungefär som när jag på jobbet knackar på en standardvägg av reglar och gips. Dock har jag inte känt på en lättbetongvägg så har inget att jämföra med.

Idag är det gammalt, fult vinylgolv som ska rivas ut så fort väggen är nere, så täckning är inget problem. Samma sak med märke i tak och golv.. I taket kommer det sitta en takskena för skjutdörrsgarderobb som kommer täcka skarven, samt på golvet kommer nytt golv läggas ända in i garderobsutrymmet.

Angående "klacken" i städskåpet så tror jag inte det är något särskilt där. Planlösningen är allmänt fel, eftersom att det dessutom är ett fönster för mkt i vardagsrummet och kyl/frys+skåp är inte alls på samma ställe och proportionerna är lite konstiga överlag om man jämför med verkligheten. Men jag ska som sagt undersöka om det är något bakom städskrubben, och är så fallet låter jag den vara kvar som den är, och bara river resten.

KLART DET GÅR! Jag har inget val ;)
 
Men om det nu skulle vara lättbetongvägg så är du, med din erfarenhet, så gärna välkommen att ta hand om min vägg också. Bor inte alls långt från Hammarbyhöjden ;)
 
tss... Mäklare.

Stämmer nog att den lilla avskiljaren är tillbyggd senare och möjligt är av gips - Sett mååånga lägenheter från 42-52 i söderort och majoriteten 1'or har haft en sån "klädkammare" men indelare har inte funnits. så den biten är nog helt rätt enkelt att riva.
Kolla däremot väggen mellan städskåpet och garderoben. Det där minner om en köksnisch och således original - Mao kan vara av betong.
 
Då lägenheten är byggstartad 1949 och ligger i söderort, så låter det ju rätt passande med dina teorier. Jag ska kolla upp den, var fortfarande massa skit i både garderob och städskåp igår när jag var och kollade på lägenheten igen, så såg inte så bra.

Men det är som sagt inte hela världen om städskåpet får vara kvar. Huvudsaken är att det andra försvinner, för det är den sämst planerade garderob jag någonsin sett. Och dessutom ljusblå inuti... Smak har inte varit ledordet för den tidigare ägaren ;)
 
emmaeriksson skrev:
Men om det nu skulle vara lättbetongvägg så är du, med din erfarenhet, så gärna välkommen att ta hand om min vägg också. Bor inte alls långt från Hammarbyhöjden ;)
Ha! Har för mycket jobb på firman redan som det är - Men vill du låna lämpliga verktyg så är du välkommen. Tigersågen plockade nyligen ned en innervägg av just lättbetong på Ringvägen. d^_^b

Med tanke på planlösningen så KAN du inte bo långt från höjden - Alla ser ju likadana ut och byggdes ungefär samtidigt. Gissar på ngn av grannstationerna på tuben.

Tips och råd kostar heller inget - Frågar man snällt så brukar det mesta gå vägen!
 
Haha, nejdå. Verktyg får jag tag i billigt från Cramo via personalrabatter, men tack för erbjudandet :D

Nja, en liten bit från Hammarbyhöjden är det, närmare Stureby/Svedmyra/Sockenplan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.