Jag har ett litet fritidshus på 35kvm i norrtälje utanför detaljplanelagt område. Huset är byggt på 50-talet och är byggt på spillvirke. Huset har förfallit väldigt mycket med läckande tak osv att det inte känns värt att renovera upp, då det inte heller besitter några direkta kvalitéer som jag tycker är värda att bevara.

Min tanke har länge varit att bygga ett nytt attefallshus själv i lösvirke som komplementbyggnad och nyttja tills jag sparat ihop mer pengar och ork att bygga ett nytt större hus. Tanken är efter det att nyttja attefallshuset som gäststuga. Placeringen jag tänkt för attefallshuset är ganska nära huvudbyggnaden, ca 10 meter ifrån och utsikten kommer vara mot dess ganska förfallna baksida.

Min fråga är, är det möjligt att göra en bygganmälan för ett attefallshus, bygga det och egentligen nyttja som huvudbyggnad, riva den egentliga huvudbyggnaden och bara behålla attefallshuset? Tomten kommer ju då rent teoretiskt inte ha någon huvudbyggnad utan enbart en komplementbyggnad. Finns det något problem i det? Jag skulle gärna kolla här innan jag frågar kommunen.
 
Åsa Lund
Jag byggde själv en gäststuga i Falköpings kommun, utanför detaljplanelagt område. Då ringde jag till kommunen och frågade och så länge det inte var vatten indraget i byggnaden behövdes inte ens bygganmälan.
 
Det går fint bygga komplementbyggnad först, skaffa rivningslov och riva, men sen vänta med att skicka in slutbeskedet på rivningen. Det är först när slutbeskedet kommit in som tomten räknas som obebyggd (och man får därmed fram tills dess ha kvar sin komplementbyggnad).
 
Men får jag inte ha kvar komplementbyggnaden efter jag har fått slutbesked gällande rivningen? Måste jag även riva komplementbyggnader om jag skickar in en anmälan om rivning av huvudbyggnaden? Jag såg på kommunens sida att jag inte ens behöver rivningslov när det är utanför detaljplan, utan det räcker med en anmälan.
 
Varför ska du riva? Låt den stå kvar till du har råd att bygga.
 
muchcup skrev:
Min fråga är, är det möjligt att göra en bygganmälan för ett attefallshus, bygga det och egentligen nyttja som huvudbyggnad, riva den egentliga huvudbyggnaden och bara behålla attefallshuset? Tomten kommer ju då rent teoretiskt inte ha någon huvudbyggnad utan enbart en komplementbyggnad. Finns det något problem i det? Jag skulle gärna kolla här innan jag frågar kommunen.
Hur gick det med dessa funderingar? Jag går själv i samma tankar.

Möjligen har saken inte prövats än i nämnder..?

Byggmarodören skrev:
Det går fint bygga komplementbyggnad först, skaffa rivningslov och riva, men sen vänta med att skicka in slutbeskedet på rivningen. Det är först när slutbeskedet kommit in som tomten räknas som obebyggd (och man får därmed fram tills dess ha kvar sin komplementbyggnad).
Räcker det enligt ditt inlägg ovan att bara dröja med att skicka in slutbeskedet, eller ska man kanske lämna en vägg eller liknande på rivningshuset, så att rivningen faktiskt inte är klar?

Någon annan som har erfarenhet i ämnet, eller rent av har läst in sig på lagtexten?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.