Håller på med ett litet projekt att göra iordning en del av källaren som inte varit inredd tidigare, inget konstigt egentligen om det inte vore för att det är berg, massor av berg där nu.

Har egentligen kommit så långt jag tänkte från början men är nog inne på att fortsätta så mer eller mindre hela ytan är rensad men för att göra det lite enklare är jag inne på att riva hjärtväggen som står direkt på berget för då går det mycket fortare när man slipper hålla på att fjutta och försöka kila bort så nära o rakt man kan under den, dessutom stiger bergnivån ju längre ut mot ytterväggen man kommer, det blir drygt 1m jag behöver gå ner på slutet.

Bör även bli enklare och bättre att göra nya golvet med isolering och gjutning i ett svep utan en bergkam som sticker upp i mitten.

Tänker mig att den blåmarkerade delen rivs och ersätts med pelare jag bultar direkt i berget och sen gömmer i den nya väggen.
Planen är också att såga ur den gröna biten för en ny dörröppning.
När det är färdigt är tanken att ha innerväggar enligt den orangea markeringen, men de ska inte vara bärande.

Frågan är om det funkar att sätta 3-4 stålpelare med topplatta eller om man behöver pelare +krönbalk?
Betongbjälklaget är från -57, 15cm tjockt med okänd armering.
Oprenset kælderområde med ujævn betongulv og murværk markeret med farver til renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd källare med berg och grus, träbjälkar ovan, murade väggar och renoveringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en källarplanlösning med mått, markerade väggar för rivning och ny dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Vad hr du för takhöjd att jobba med , i tanke på balk i mot övre bjälklag , det är lång spännvidd så inte fel att ha en sådan .,
 
Från färdigt golv blir det 2300 men det blir dörröppningen till vänster på 2000 som begränsar.
 
En stålbalk på hela sträckan, 7,1 meter, måste vara minst HEA 280. Detta under förutsättning av att det inte står några bärande väggar på våningen ovanför, vilket det troligtvis gör. Det behövs en sektion och planritningar över högre liggande våningsplan för att man ska kunna reda ut förutsättningarna fullständigt.
 
Är fribärande takstolar så det är "bara" vikten av innerväggar o möblemang som belastar bjälklaget utöver dess egenvikt.

Tänker att jag ställer VKR80x80x5 på ca 1,5m delning som jag svetsar på plattor o bultar fast uppe o nere, sen göms de i nya innerväggen.
Knäcklängden blir 2,5m och då tål de ca 20 ton/st om jag läser tabellerna rätt.

Lägga en krönbalk och få den att ligga an bra mot taket blir bara bökigt, det är så grovt o ojämnt gjutet att det glipar flera cm var man än placerar rätskivan.
 
Man kan nog utgå från att armeringen av plattan är gjord med hänsyn till att väggen finns. Att skippa krönbalken är en chansning som jag inte skulle göra. Men med pelare på c/c 1,5 m räcker det med en HEA 100. Det finns ju sätt att montera den utan att valvets undersida behöver innebära alltför mycket besvär.
 
Att jag inte tänkte på det, gick ju kolla med en magnet, det ligger på 10x10cm och det är 10mm järn på de ställen jag ser armeringen där rör o annat är draget igenom.
 
Nu har väggen varit riven och ersatt med 4 80x80 pelare sen i Februari nån gång och mina referenspunkter har inte rört sig nånting så det verkar funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.