1 068 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Riva hårdbetongvägg
Hej!
Vi ska renovera vårt kök. För att få mera yta så är tanken att "fälla" in kylskåp och skafferi i väggen vilket visserligen bidrar till ett mindre arbetsrum på andra sidan, men det känns värt det. Vi bor i en bostadrätt, väggen är inte bärande men den är i hårbetong, ca 20 cm.
Vi måste alltså riva en bit för att bygga om väggen där skåpen skall stå.
Hur går man lättast till väga? Kan man göra detta själv?
Vi ska renovera vårt kök. För att få mera yta så är tanken att "fälla" in kylskåp och skafferi i väggen vilket visserligen bidrar till ett mindre arbetsrum på andra sidan, men det känns värt det. Vi bor i en bostadrätt, väggen är inte bärande men den är i hårbetong, ca 20 cm.
Vi måste alltså riva en bit för att bygga om väggen där skåpen skall stå.
Hur går man lättast till väga? Kan man göra detta själv?
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Det bör vara diamantsågning som gäller. Har bara sett proffs göra det när det är så tjockt. De jag har sett börjar med att bulta fast en skena på väggen, sedan vinchar de i princip upp maskinen utefter skenan. Klingan är avttenkyld.
Jag vet att man kan hya stora diamantsågar idag, men om de som går att hyra klarar den tjockleken vet jag inte. Det är viktigt att den är vattenkyld, för annars dammar det något helt otorligt, blir stendamm inte bara i er lägenhet utan i hela huset, oavsett om dörrar är stängda osv.
Jag vet att man kan hya stora diamantsågar idag, men om de som går att hyra klarar den tjockleken vet jag inte. Det är viktigt att den är vattenkyld, för annars dammar det något helt otorligt, blir stendamm inte bara i er lägenhet utan i hela huset, oavsett om dörrar är stängda osv.