Vi har en sommarstuga ifrån 1964 som tilläggsisolerats för att fungera som året runt boende. För 3 år sedan byggde vi om huset till ett parhus genom att bygga på en ny lägenhet längs ena gaveln på huset. Den lägenheten har vi haft för uthyrning hitintills. Nu går vi i planerna att riva den gamla delen av parhuset och bygga nytt större då den gamla delen är för liten för oss och vi gärna vill ha en övervåning. Vi väljer att riva den gamla delen av huset istället för att renovera den då det är en hel del mögel uppe på vinden, taket skulle behöva läggas om, väggarna är otäta och dragiga, golvet är kallt, grunden har fuktproblem, badrummet är uttjänat och skulle behöva en totalrenovering, köket lika så osv.

Nu har vi dock fastnat lite i planlösnings-planeringen och skulle behöva hjälp med tips på saker som är konstiga eller sådant som kan förbättras 🙏

Först lägger jag upp en bild på hur planlösningen ser ut idag. Den vänstra delen är den nya lägenheten och den högra den gamla som vi tänker riva.

De som ska bo i huset är jag, min fru och två barn på 7 och 10 år.

Planlösning över en sommarstuga uppdelad i två enheter, med kök, sovrum, badrum och sällskapsytor. Den vänstra delen är den nya lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den gamla lägenheten har vi stört oss mest på följande: Hallen känns alldeles för liten och trång, "tvättstugan" (den lilla korridoren i badrummet) är för liten och trång, bara en toalett, köket för litet och trångt med dålig plats för att sitta och äta, när barnen har vänner över kan man som vuxen inte vara i fred någonstans förutom i sovrummet, barnens rum för små för att ha plats att leka där inne med kompisar. Avsaknad av gästrum för att kunna ha släkt och vänner på besök utan att det blir tok-trångt. Avsaknad av kontor då både jag och min fru har behov att att kunna arbeta hemifrån någon dag i veckan. Det bästa med huset är den stora altanen och skjutdörren i vardagsrummet som leder ut till altanen samt utsikten åt det hållet då vi är grannar med naturen på den sidan av huset.

Nu kommer första utkastet på planlösningen för våning 1.

Planlösning för våning 1 av ett planerat parhus med rum för kök, kontor, TV-rum, lekrum/gymnastikrum, sovrum, badrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikten och solen kommer ifrån sidan där altanen ligger. Det går inte att bygga längre till höger på bilden då det är berg där som budgeten inte räcker till att spränga. Det går inte att bygga längre ner på bilden pga. närhet till granne. Då det är krångliga regler i detaljplanen vill vi ha ett bredare hus för att på så sätt kunna få högre i tak på ovanvåningen/"vinden".

Det vi tänkt på att lösa är mest det som vi störde oss på med den gamla lägenheten. Ett större kök där vi har plats för matbord samt man kan sitta utan att bli störd av barn som leker. Istället för att ha tv:n i vardagsrummet där den tidigare fick mycket fokus så har vi nu ett mindre tv-rum. Att detta rum blir utan fönster tänker vi funkar då vi ska ha ftx-ventilation. Samtidigt kan man få det mörkt i rummet lättare och på så sätt se tv-bilden bättre. Istället för vardagsrum på våning 1 så har min fru velat ha ett "lekrum". Vi håller på med en hel del gymnastik, cirkus och andra typer av lekar i familjen. Därför tänker vi att det stora rummet på våning 1 blir ett lekrum helt enkelt där vi kommer ha ribbstol, mjuk matta, romerska ringar osv.

Det vi är lite osäkra på just nu är om vi borde ha ett separat rum för tvätt, varmvattenberedare och ftx aggregat, om köket blir alldeles för stort och om hallen/korridoren är för stor och slösar bort för mycket yta. Även trappans plats har vi velat fram och tillbaka med.

På våning två har vi tänkt maximera ytan där man får ha takkupa genom att utnyttja attefallsregeln på 15 kvm extra takkupa samt att takupa får vara max 1/3 av totala husets längd. Räknar man på hela husets längd som blir ca 22 m kommer vi kunna ha takkupa på ca 2/3 av ovanvåningen på den nya lägenheten. Den delen av våning två där det står kattvind kommer vara den del som enligt detaljplanen måste vara 1,5 plan med förhöjt väggliv/inredd vind.

Planritning över våning 1, med gästrum, pyssel/hobby-rum, allrum, två kattvind, ett badrum och en trappa i mitten. Mått: 12000 mm x 10200 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man kommer upp på våning två är det tänkt att "allrummet" ska kunna utnyttjas till att hänga/ha sällskapsspel framdukade. Idag spelar vi en hel del sällskapsspel men behöver ofta plocka undan innan vi hinner klart.

Egentligen blir det ett rum mer än vi har behov av men ser inget enkelt sätt att förminska huset för att skippa det rummet som heter pyssel på bilden. Min fru vill gärna ha badkar på ovanvåningen och möjlighet att titta ut genom ett fönster ifrån badkaret. Vi har även funderat på om vi ska ha en balkong på övervåningen med utgång över altanen rakt framför slutet på trappan.

Förhoppningen var att kunna börja bygga till våren nästa år men vi får väl se om det är möjligt. Jag har inga problem att ta fram alla bygglovshandlingar när vi lyckats hitta en planlösning vi känner oss nöjda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.