Bor i ett hus från -71 med en härlig isolerad från insidan gillestuga (även uppreglat golv) som jag nu håller på riva, min tanke är så här riva ner allt väggar,golv,tak och sen tänkte jag att bygga upp det igen så här:

GOLV

* 100mm spårad cellplast för golvvärme
* flytspackel
* stegljudsdämpare
* parkett.lamniat har inte bestämt mig ännu

Väggar

* stålreglar med luftspalt mellan golv och tak och väggen och reglarna
* osb
* Gips
* Ventilerade socklar

Tänkte inte använda platon matta eftersom jag isolerar och sen flytspacklar.

Dränering runt huset är på gång väntar på den sista offerten

är det ok att göra så här eller blir fukt igen
 
Redigerat:
Tyresö
Det man normalt gör är att du ska bygga upp golvet med 10 cm kross (8-16) - 10 cm frigolit - 10 cm betong med ingjutna värmeslingor. Betongen slipar (glättar) du till färdigt golv för ytbeklädnad (parkett, klinkers etc.) Om jag förstått det rätt så har du en befintlig betongplatta i botten, som du tänkt lägga frigoliten på. Det var en vanlig byggmetod på 70-talet som skapade enormt mycket fuktskador.
 
Då skulle jag behöva bila bort den gamla så kallde betongplattan, helst så skulle jag vilja slippa detta. Vad kan man göra istället, vill ju behöva riva upp golvet efter par år för det har blivit fuktigenomslag.
 
Tyresö
Du kan göra golvet efter din planering, men då m å s t e du ha en platonmatta mellan befintlig betongplatta och frigolit. Dessutom måste ha en platonlist bakom golvlissterna, så fukten under golvet har någonstans att ta vägen. Ditt golv ska "hänga i luften" och platonmattan/platonlisterna skapar en luftspalt till betongplatta och väggar. Det blir den billigaste och enklaste byggmetoden. Jag hade byggt så om det var min gillestuga - trots att jag har ett betongpumpsföretag. Bila betong är det värsta straff man kan utsätta en människa för.
 
Jag är i slutskedet efter en liknande operation. Jag har ett betonggolv som hade ingjutna reglar och sen ett trägolv uppe på dessa reglar. Givetvis med röta och mögel som resultat. Jag har rivit ut rubbet, smäckt i ett Nivell golv med isolering och ventilation. Uppe på det har jag sedan satt upp stålreglar för innervägg - utan isolering annat än några skivor som blev över från golvet som jag satt så att dom inte har kontakt med betongväggarna ( 45mm skivor närmast innerväggen i ett utrymme som är 120mm). Detta mest som ljuddämpare. På Nivellsystemet har jag 22mm golvspånskivor och på stålreglarna har jag först 11mm OSB och sen 13mm gips. Fast å andra sidan så hade jag en skillnad på 90mm från betong till det gamla golvet, du kanske inte har så mycket ?
 
Tack så mycket för alla svar. jag har runt 90-100mm till betong ungefär, är inte nivell golv ganska dyrt? Jag pratade med än släkting till mig han precis gjort klart sin gillestuga han hade gjort så här:

* platon (utan uppvik, men det kommer jag göra)
* träreglar
* Cellplast mellan reglarna
* massivt trägolv 25mm
han hade också ventilerade socklar, han lämnade en springa i golvet runt om från betongen till trägolvet.
Jag frågade om golvet var kallt men han sa att det var hur bra som helst,
Det blir lite billigare om man gör på detta vis, jag skiter i flytspacklet skulle jag använde det så skulle frugan lämna mig och ta barnen med sig hahah.
Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.