Jag har en gammal stamledning i köket som är kapad i botten efter stambyten, men sitter kvar i ett hörn där jag ska bygga nytt kök. Det sitter verkligen dikt an betongväggarna. Som dock är porösa som fan.
Huset är från 1944 så antog att det var gjutjärnsrör.
Har fått tips att slå sönder den. Men det händer verkligen ingenting med en handslägga.

Bör jag försöka med tigersåg istället? Och hur kommer jag i så fall runt hela röret när jag behöver kapa strax under takhöjd? Är bila bort halva väggen enda lösningen?
Se bild.
Tacksam för tips.
 
  • Gammal stamledning nära taket i ett hörn med betongväggar och synliga murblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Efter stambyte sitter den kvar , går inte att slå hål på säger du , avloppsrör som blir kvar ska tätas för att lukt och råttor ska försvinna ,, svårt att säga , kan dom ha fyllt cement i dom .
Sedan är det normalt att rören står på varandra nerifrån och upp , vad händer om du kapar diin del , kanske det ovanför ramlar ner , mycket farligt för dom ovanför
Du måste kolla upp hur det har kapats samt om den hänger
 
Den är ju ingjuten i överkant. Grannarna under mig minns inte hur deras hantverkare gjorde. Men de menar på att deras också var kapad i underkant. Rören från vask till nya stammen passerar under den här nu.

Fått upp ett snitt i mitten med tigersåg nu. Men hur fan ska man komma runt utan att riva halva väggen. Och kapa uppe vid taket?

Fotade underkant också. Har trillat ner en massa skit när jag hamrat på den. Där ser den ju faktiskt sönderslagen ut. Inget rakt snitt direkt.
 
  • Närbild på betong med ojämnt kapad kant och synliga rörsnitt, visar spår efter tigersåg och byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av rör i en vägg med synligt skadat och sönderslaget område vid underkanten, omgivet av byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerbild av en betongpelare som är inkapslad i trä och rör synliga, med spillror på marken från en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
En vinkelslip ordnar biffen!
Dvs. Du får slipa upp ett hål på framsidan så att hela vinkelslipväxelhuset kommer in i röret. Därefter kapar du baksidan innifrån.
Och jodå. En riktigt rejäl tvåhandsslägga brukar beveka de flesta gjutjärnsrör.
 
Dräm till ordentlig med slägghammaren preces där du sågat. Där är ju en försvagning nu så då borde det gå lättare.
Har du en huggmejsel annars så att du får större kraft på en liten punkt.
 
L
Du har nu en brottanvisning , men betänk att det med röret som med ägget , oerhört starkt ,
vänd på släggan och använd pendelen mot det sågade , då kommer det att spricka efter kanske många hårda slag , gör ett större hål på framsidan , så kan du slå mot backsidan
 
Jag gjorde så att ja tigersågade igenom ungefär halva och smällde av några bitar med huggmejsel och handsläggan.
Tog tillslut fram Hiltin med mejsel och ”bilade” av det sista.
Skönt att ha det gjort.

Förslag på eventuell tätning här nu då?
 
  • Närbild av en vägg där betong bortsågats och bilats med verktyg, exponerar underliggande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betonggolv med synliga rör efter borttagning av material med tigersåg, huggmejsel och handslägga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Bara att primea lite och putsa upp det värsta. Sedan spackla och måla.
Du kan behöva bottna röret med Frigolit eller skum om du ibte får fäste på putsen.
 
Redigerat:
L
Hacka bort så röret kommer innanför vägg/tak och täta till det med något , isolering , frigolit , vad som helst och försök få tätt med bruk eller annat , detta för att det inte ska kunna komma någon lukt från det , i övrigt ser det bra ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.