Jag har ett 40-talshus med stomme av 1,5" stående spontade plank. Utanpå detta ligger 45mm treetex som isolering, därefter vindpapp och direkt på ligger panel med lockläkt.

Pga att fönster skall flyttas ut till det nya fasadlivet måste jag nu bestämma hur fönstren skall sättas, dvs hur konstruktionen på nya fasaden skall vara.

alt 1 är att riva ner till planken och isolera enligt önskemål

alt 2 är att riva bara lockläkten och utanpå denna isolering+vindpapp+luftspalt + panel.

Finns det några nackdelar med alt 2? Alt 1 har sin nackdel i att det tar tid att riva, men ger å andra sidan en bra grund att isolera och bygga på.

Wigert
 
Alt. 1 tycker jag du skall utesluta helt. Att riva bort treetexen på utsidan är bara dumt. En vanlig treetexskiva på 13 mm isolerar lika mycket som 45 mm massivt trä. Du har 45 mm, grattis! Av den anledningen tycker jag du skall satsa på alt. 2. Om du bara skall riva lockläkten gäller det att du får tätt mellan brädorna i nederkant så det inte läcker in kyla där. I övrigt tycker jag det ser helt ok ut.
 
Tack för inspelet JanneL

Några funderingar kring alt 2 är:

*Takfoten är idag lite för grund, vilket gör att framförallt västersidan blir utsatt för regn vid blåsväder. Har någon idéer på hur man kan förlänga takfoten 1-2 pannor (det är ett vanligt sadeltak) i alla riktningarn?

Sen finns risken att det är fukt i den gamla panelen, främst längst ned. Hur hanteras detta? Skall man såga av den nedersta decimetern av panelen och ersätta med en regel eller t.ex. glespanel? Då borde problemet med kall-blås mellan de gamla panelbräderna elimineras, och en snygg nederdel skapas.

Wigert
 
Det låter som ett bra förslag att kapa bort det som är dåligt längst ner och ersätta med en regel. För att förlänga takfoten kan du spika på plywoodbitar på sidorna på tassarna och lägga in en regel i samma dimension som takstolen. (Hoppas du förstår). Behöver du även dra ut taket längre på gavelsidorna?
 
Det gäller både takfot och gavel. Gaveln är egentligen värst då det bara är 40-50 cm utsprång och huset är 2-plan plus halv källare ovan mark. Det kommer m.a.o. mycket vatten på fasaden....

För gaveln har jag en idé att kapa bort råsponten från första takstol innanför gaveln och därefter förlänga till lämpligt utsprång. Det borde dock finnas möjlighet att förlänga under befintligt utsprång och lägga på ett skift tegel.
 
Drar du ut taket för långt är det risk att huset kommer se ut som en "svamp". Att kapa mitt på andra takstolen och byta läkt för att komma längre ut med taket låter som en hel del arbete. Har en ide hur man kanske skulle kunna göra men har en undran. Har du tänkt göra lådor vid takfot och även på gaveln. (om du förstår vad jag menar). Har du någon takfotsventilation att ta hänsyn till eller efter gaveln?
 
Jag kan tänka mig att göra takfoten "tjockare" än idag, men inte göra en takfot med horisontell underdel såsom är vanligt på 70-talshus.

Är det så att du tänker på att jag kan göra gavelns utstick av råspont "dubbel" för att kunna förlänga gavlarna den vägen?

Det finns ingen takfotsventilation utöver glipor... Tanken är att göra bättre ventilationsluckor på gavlarna för att ventilera vinden, alt skaffa någon form av avfuktningsutrustning på vinden.

Givetvis blir storleken på utbyggnaden viktig för att undvika "svamp-stuk" men med tanke på det lilla utsprånget och att 45 mm isolering på bef. panel ger ca 100 mm tjockare vägg tror jag det kommer fungera. Skall dock konsultera en god vän som är arkitekt.

SPännande att se vad du har för idé!
 
Känns som jag inte behöver svara då du har gissat dig till svaret. Ja, ett alternativ är att som du skriver göra utsticket med dubbel råspont. Men, det jag tänkte mig var faktiskt att använda K-plywood, färdigsågare i den bredd du vill ha på utsticket och skruva fast dem under det befintliga taket. Ovanpå dessa skivor kan du då sedan skruva fast råsponten uppifrån nocken ner mot takfoten. Får för mig att det blir mindre arbete på detta vis än att byta råsponten från andra takstolen. Under plywooden kan man om man vill sätta små tassar från väggen ut mot vindskivan. Dessa tassar kan man placera så att om du reglar för isoleringen får tassarna stöd av reglarna. Jag hade sådana tassar på frugans hemställe, 4 stycken mellan nock och takfot. Var snyggt, men tyvärr strök de med när vi la om taket i somras.
 
Fortsättning:
Vi river panelen, men behåller tretexen där den är ok. På ok tretex läggs 20 mm fasadskiva som 28x70 gles skruvas på och in till de stående planken. Sedan panel.

Det lutar åt att en del av råsponen på taket byts, så då kan man förlänga gavelutsprånget enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.